מה המשותף לגל גדות, בר רפאלי, שלומית מלכה וסלינה גומז? כולן יפות, כולן זוהרות, כולן מוצלחות ולכולן חשבון האינסטגרם נפרץ בתחילת ספטמבר ביחד עם עוד שישה מיליון משתמשים ברחבי העולם. זה קרה דרך פרצה בממשק באפליקציה, שהוביל לכך שהטלפונים וכתובות המייל של המשתמשים הפכו זמינים בין רגע להאקרים ופושעי רשת.
עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם למה זה כל כך נורא. אחרי הכל, אתם מעבירים כתובות מייל וטלפונים כל הזמן ולכל דורש. ובכן, בעוד שהחברים שלכם משתמשים במידע הזה כדי להישאר אתכם בקשר, פושעי הרשת יכולים לעשות לכם נזק אמיתי באמצעותו.
ברגע שכתובות המייל ומספרי הטלפון נופלים לידיו של פושע רשת, הוא מקבל בעצם את המפתח לאימות הסיסמא. בפועל, זה אומר שאם רק ירצה בכך – יוכל לגשת לחשבונות הכי אינטימיים שלכם כמו המייל, האינסטגרם ואפילו חשבון הפייסבוק, להחליף את הסיסמא ולעשות בהם כבשלו. כך לדוגמא, פושעי רשת השתלטו על חשבונה של גומז ופרסמו את תמונות העירום של ג'סטין ביבר, בן זוגה לשעבר, שנשמרו בו.

אז איך תתגוננו בפני הרעים ברשת?

החדשות הטובות הן שיש דרכים להתגונן מפני פריצות יזומות לחשבון, או לפחות להפחית בצורה משמעותית את הסיכוי שהן יקרו דווקא לכם. בין אם מדובר בשימוש בסיסמא חזקה יותר, חסימת משתמשים לא מוכרים, או אפילו אישור ידני של התיוגים, יש דרכים להימנע מתקיפות רשת.

1. סיסמא חזקה היא המפתח לכל:

הסיסמא היא קו ההגנה הראשון בהתגוננות מפני תוקפים, ולכן חשוב שהיא תהיה חזקה. סיסמאות שמכילות את השם שלכם פלוס רצף מספרים כלשהו הן בבחינת פריצה קוראת לגנב. לכן, וכדי להימנע מאי-נעימויות, השקיעו בסיסמא שמכילה אותיות, מספרים וסמלים נוספים שיהיו ייחודיים לכם.

2. השתמשו במנהל סיסמאות: חשבתם אחרת?

ברור שכבר יש אפליקציות שיודעות להרכיב בשבילכם סיסמאות חזקות ויחד עם זאת זכירות עבורכם. בנוסף, אפליקציות אלו יודעות להתריע כשהגיע הזמן להחליף סיסמא, וגם זוכרות עבורכם את הסיסמאות, ליתר ביטחון. אפליקציות טובות שכדאי להכיר בהקשר הזה הן 1password או LastPass .

3. האימייל שלכם חייב להיות מאובטח:

הדרך הנוחה ביותר לפרוץ לכם לחשבון היא לפרוץ קודם את חשבון המייל, וממנו לקבל גישה ישירה לכל שאר החשבונות המקושרים אליו, כולל לרשתות החברתיות.
לכן הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לוודא שאבטחתם את המייל באמצעות "אימות דו שלבי"  שמכיל שני פרמטרים לאבטחה (לדוגמא, שאלת זיהוי וקוד שנשלח אליכם לטלפון). גם כאן כמובן חשוב להשתמש בסיסמא חזקה שמורכבת מספרות, אותיות וסמלי מקלדת.

4. התנתקו מחשבון האינסטגרם במחשבים שאינם שלכם:

אתם על המחשב בעבודה או באוניברסיטה והתחברתם לאינסטגרם? כשסיימתם להשתמש תתנתקו (log out) ממנו, ובכל מקרה – אל תאשרו למחשב לזכור את הסיסמא בשום מקום שהוא לא המחשב הפרטי שלכם.

5. המנעו מאפליקציות גוף שלישי:

קיבלתם הצעה להוריד אפליקציה שמציעה לכם להשתתף בהגרלה או לקרוא את מאפייני האישיות שלכם על פי התמונות שהעליתם לחשבון? ההמלצה היא להימנע ככל הניתן מלאשר לאפליקציות האלה גישה לדאטה שלכם. להרבה מהאפליקציות יש פרצות אבטחה חמורות שמסכנות את ביטחון חשבון האינסטגרם שלכם. אתם יכולים להתנחם בכך שהידע האמיתי נמצא בתוככם, ואתם לא באמת צריכים אפליקציה שתספר לכם מי אתם, או מה תעשו עם עצמכם כשתהיו גדולים.

6. מסתורין זה לא רק לדייטים:

מספר הטלפון שלכם, כתובת המגורים, כתובת המייל ועוד אי אלו פרטים שאתם מוסרים לרשתות החברתיות אמורות להישאר פרטיות. הימנעו ככל הניתן מלהפוך את הפרטים האלו לציבוריים. אם מישהו מחפש אתכם, המסנג'ר בפייסבוק פתוח בפניו – תמיד אפשר להתחיל שם.

7. תמנעו מלהקליק על URL מקוצרים:

חלק מהלינקים המקוצרים שמופיעים באינסטגרם נגועים בתולעת רשת שכל תפקידה הוא לגנוב את פרטי ההתחברות שלכם. לנוחיותכם, נבנו כלים כמו shortURL checker שיכולים לעזור לכם להבין האם הלינק שלפניכם נגוע או לא.

8. אל תחשפו את המיקום שלכם:

הטעות הראשונה בספר היא לאפשר לאפליקציות השונות לדעת מה מיקומכם. עדיף להימנע מלאשר לאינסטגרם את האפשרות, וגם לא לתייג את עצמכם במיקומים ספציפיים, נגיד לדוגמא כשאתם בסרט או במסעדה. בנוסף ולמקפידים, רצוי גם לא להעלות תמונות שיכולות להעיד על המיקום שלכם כמו "הבית שלי" עם שם הרחוב בו אתם גרים.

9. תאשרו ידנית את כל התמונות בהן אתם מתוייגים:

כבר קרה לכם שתייגו אתכם ועוד עשרים מהקולגות בתמונה בה בדיוק פזלתם או הייתם באמצע ביס, וגיליתם את זה מאוחר מדיי ואחרי שכבר חמישים אנשים ראו את הבושה ואף עשו לכם לייק? כדי להימנע ממצבים כאלה, וחמורים הרבה יותר כמו פצעון על האף, תוכלו לשנות את הגדרות הפרטיות שלכם בקלות ולבחור באופציה בה אתם מאשרים כל תמונה בה אתם מתוייגים לפני שהיא עולה לפיד.

ובשורה התחתונה, האינסטגרם שלכם גם ככה חושף לא מעט על חייכם הפרטיים, החוכמה היא לשלוט במה, כמה ולמה נחשף ובפני מי. שימו לב לזה ואחרי שגם תחזקו את הסיסמאות שלכם כמו שצריך, תוכלו להרגיש יותר בטוחים.