עצמו עיניים דמיינו את ה״דברים״ שלכם פועלים באופן אוטומטי. ממש ממלאים אחר הוראות, מבצעים פעולות – בין אם באופן אוטומטי אחרי שהגדרתם להם או אחרי שנתתם להם הוראה, מהטוסטר ועד מכונת הכביסה, מהמקרר ועד דלת הבית.
תחשבו על המזגן שמדליק עבורכם את החימום/ קירור עוד לפני שהגעתם הביתה, על המקרר והמזווה שדואגים שאף פעם לא יחסרו לכם מצרכים חיוניים ועל מערכת ההשקייה, שמשקה את הדשא שלכם בדיוק לפי הצורך, כך שיהיה ירוק יותר מזה של השכן.
עכשיו פקחו עיניים ותראו שה-IoT הוא בסך הכל אותם מכשירים שקיימים אצלכם בבית עכשיו, רק שהם מחוברים לאינטרנט, הם אוספים מידע חיוני עליכם, על הצרכים שלכם ואיך היום שלכם מתנהל ויודעים לתמוך בכל אלה בצורה אוטומטית.
הבית המחובר הוא למעשה בית בו מכשירים, רהיטים ועזרים מחוברים לאינטרנט והכל פועל ביחד כתזמורת מושלמת כדי לעשות לנו את החיים נוחים יותר ומבלי שנצטרך לבזבז זמן על דברים חסרי משמעות כמו הריבוע האחרון בנייר הטואלט.
ואם המזגן המופעל לבד זה כבר אולד ניוז מבחינתכם חכו, תראו שזה קצת יותר מתוחכם ממה שחשבתם. אז כדי שתבינו מה זה IoT, הנה עוד תשעה דברים סופר מגניבים שהאינטרנט יכול, או אוטוטו יוכל, לעשות בשבילכם.

נתחיל במזגן

פונקציה בסיסית בכל התחום הזה שנקרא האינטרנט של הדברים והיא זמינה כמעט בכל אחת מהאפליקציות של הבית המחובר ולא צריך לקנות מזגן חדש בשביל זה. יש כמה חברות שמייצרות את החיבור בין מזגן ישן ל-Wifi ולסמארטפון שלכם, כך שתוכלו לשלוט ממנו על הטמפרטורה וגם להדליקו עוד לפני שנכנסתם הביתה.

החלק המתוחכם יותר מתחיל כשהמזגן "רואה" כי החדר התרוקן מיושביו ומכבה את עצמו או מפחית מפעילותו בכדי לחסוך בחשמל ובמשאבים, הוא גם ידע מהי הטמפרטורה האהובה על בני הבית, את שעות שיא הפעילות הביתית והשעות בהן גם הוא נח.

נגמר הנייר טואלט? לחצו על הכפתור

הדוגמא המושלמת למה זה IoT היא כפתורי המלאי של אמזון. אלו מכשירים קטנים המקושרים למותגים כמו ג׳ילט, קולגייט, טייד (מותג אבקת הכביסה) ואחרים.

את הכפתור מצמידים למקומות ששונים בבית (למשל, את המכשיר המקושר למותג נייר הטואלט מצמידים לקיר בשירותים או ממש על האסלה) ובכל פעם שהמוצר עומד להיגמר פשוט לוחצים על הכפתור והופ, חבילה חדשה בדרך אליכם.

בלי ללכת לסופר, בלי לעדכן רשימת קניות ואפילו בלי לטרוח לפתוח את האפליקצייה, לחפש את המוצר ולרכוש אותו תוך בזבוז שניות יקרות מהחיים. הדור הבא, הוא מכשיר הזמנה גנרי – שאינו מחובר למותג ספציפי, אלא לסופר באופן כללי – שפועל באותה דרך ואפשר לקשר אותו למוצרים שונים לפי בחירה.

עם האינטרנט של הדברים הדשא שלכם ירוק יותר

זה נכון שכבר מזמן לא צריך להפעיל ולכבות את הממטרות בחצר או הטפטפות באדניות כדי להשקותן וכל הפעולה הזו קורית באמצעות מחשב. כיום מדובר במחשב די טיפש שהוא בסה"כ טיימר מתוחכם שמכוון לזמן קבוע ולמשך זמן פעולה קבוע – למשל, בכל 24 שעות בשעת אחה״צ הממטרות ידלקו ואחרי חצי שעה יכבו.

אבל מה אם היום היה יום חם במיוחד או יבש במיוחד או דווקא להיפך? או! כאן נכנסים סנסורים שדואגים להשקות את הצמחים באופן אופטימלי לפי פרמטרים שונים ומזג האוויר: סוג האדמה, סוג הצמחייה, לחות האדמה, הטמפרטורה, והצפי לגשם. כך הדשא שלכם תמיד יראה ירוק יותר או עשבי התיבול שלכם רעננים יותר וגם סביר שתחסכו במים, אנרגיה וחשמל.

איבדת את המפתח? IoT יעזור לך למצוא אותו!

אחרי שהבנו את הרעיון של מה זה IoT דרך הדוגמה של הבית המחובר, אפליקציות שונות לוקחות אותו צעד אחד קדימה ומשלבות אותו עם תכונות הבינה המלאכותית. כלומר, לא רק שהדברים בבית עושים בשבילכם פעולות אוטומטיות, אתם יכולים גם לדבר איתם ואליהם.

כך, כשאתם מתקרבים הביתה וקוראים לעבר האייפון שלכם ״סירי, איים-הום״ (כלומר, סירי, אני בבית!) סירי תדאג לפתוח בפניכם את הדלת, להדליק את האורות, להרים תריסים, להדליק את הדוד ואת מכונת הקפה. אחרי המקלחת, כשאתם יושבים על הספה, תוכלו לבקש ממנה להדליק טלוויזיה, לעמעם את האורות ולסגור בחזרה את התריסים החשמליים.

איך זה עובד? כמובן שהדברים עצמם בבית צריכים להיות "חכמים" ומחוברים מראש כי לא משנה כמה תצעקו לסירי לפתוח את תריסי הגלילה הידניים שלכם, אין סיכוי שהיא תצליח. משם, הכל הופך להיות די קל – תוכנת זיהוי קול, חיבור לאינטרנט ולא תקומו יותר מהספה.

הצילו, גנב!

כל שצריך בשביל לשמור על הדברים שלכם מפני גנבים או איבוד באופן כללי, זה סנסור IoT אחד קטן שנדבק אליהם. מכשיר קטן ודביק שאפשר להצמיד למחשב הנייד, לתיק, לאופניים ולכל דבר שלא בא לכם לתרום לגנבים או לאבד ללא יכולת איתור מחדש. כל תזוזה חשודה תשלח לכם הודעה לנייד ואם הדבר כבר יצא לדרכו עם הגנב, תוכלו לאתרו על המפה וללכת לקחת.

אגב, אותם הסנסורים משמשים להגנה מפני פורצים או עוברי אורח בלתי רצויים בבית המחובר – הם ישלחו לכם הודעה, יפעילו את האזעקה או אפילו יצרו קשר עם המשטרה, כשיזהו תנועה לא מזוהה ברחבי הבית.

איך אומרים מיאו בחתולית?

מכירים את אלקסה? המכשיר החכם של אמזון שהוא שילוב של עוזרת אישית (כמו סירי אבל עם שם אחר), מסך ואפליקציות בית מחובר והוא מומחה בקניות. אפשר לצעוק לו מהחדר השני שיוסיף אבקת כביסה לרשימת הקניות, אפשר לעלעל במגזין עם הקפה של הבוקר ולשאול אותו איזה מבצעים יש היום ועוד.

אבל היי, עם כל ההמצאות סביב, קניות זה כבר בנאלי ואלקסה יודעת לעשות עוד כמה דברים משוגעים כמו לדבר עם החתול שלכם חתולית מדוברת ברמת שפת אם. לא מאמינים? בחנות של אמזון תוכלו לקרוא ביקורות מרגשות עד כמה האפליקציה הזאת באמת משעשעת חתולים.

איך זה עובד? מורידים לתוך מכשיר האקו (המכשיר שמפעיל את אלקסה) את אפליקציית ״מיאו״ והיא ״מנהלת שיחה״ עם החתול שלכם באמצעות תכנת הזיהוי הקולי (בערך כמו שסירי מדברת אתכם).

לפנק את רקסי

כל בעל כלב יזדהה עם שברון הלב של להשאירו יום שלם בבית, כשיוצאים בבוקר לעבודה. מה לא תעשו כדי לתת לו איזה פינוק ותשומת לב באמצע היום?! יש היום לא מעט אפליקציות ומכשירים שמאפשרים לכם להמשיך להיות בקשר עם הכלב שלכם, גם כשידכם אינה יכולה להגיע לליטוף ממשי ומוחשי. קיימים כל מיני ג'אדגטים לכלבים ולחתולים כמו מכשירים שיספקו לו חטיפים, יצלמו את מעשיו לבד בבית וישלחו לכם לסמארטפון ואפילו יתנו לכם הזדמנות ממש לדבר עם רקסי דרך הרמקול.

 

יעזור לכם למצוא את רקסי

ואם הכלב שלכם אבד, חלילה! טוב שיהיה לו GPS שתוכלו למצוא אותו בלי בעיות, בלי לתלות שלטים ברחוב ובלי להסתובב כסהרורים בלילה ולצעוק "אנרכיה" ברחבי השכונה כי ככה החלטתם לקרוא לו. PetGuard יושב על רצועת הצוואר של הכלב יש בו GPS מובנה ו-SIM לאיתור מהיר של החבר הכי טוב שלכם.

אם אתה לא תבוא למטבח, המקרר יבוא אליך

כשמחברים אינטרנט לגלגלים העולם נעשה מקום טוב יותר. למשל, מיני-מקרר מתגלגל, רק תקראו לו והוא יגיע ויביא איתו משקאות צוננים, משהו לנשנש או חלילה את התרופות שבקירור.

במקור זו המצאה שפותחה בכדי להקל על חייהם של זקנים, נכים או בעלי מוגבלות פיזית אחרת ולא בכדי למלא אחר סיפוקים של דור ה-Y, אבל היי, בינג' חורפי פלוס מקרר על גלגלים בבית ואתם יכולים לקום מהספה בקיץ.

ויש עוד עולם שלם של דברים ואינטרנט וכל מה שביניהם ובאמת שהעתיד נראה מסעיר – משיחות עם רקסי הנ"ל ועד רובוטים קטנים שיסתובבו לנו בגוף יעקבו אחר מצבו. IoT או האינטרנט של הדברים הוא מכשירים ביתיים שעושים את החיים יותר קלים. כשהטוסטר ידבר עם מכונת הקפה בבוקר והם יתחילו לפעול ביחד, כשטלפון ישלח לדלת התראה כך שכשנגיע אליה היא פשוט תפתח מעצמה. האינטרנט של הדברים זה לשכוח להזמין חלב כי המקרר יעשה זאת בשבילינו ויכול להיות שלא נשמע לעולם את המשפט הקבוע של אבא: "למה את לא מכבה את האור כשאת יוצאת מהחדר" כי הוא יכבה לבד.