פעם, לפני מיליון שנה בערך, כשרצינו לראות סרט קולנוע בבית, היינו מחכים ליום רביעי או ליום שישי בעשר בערב. אז היינו מתיישבים בחגיגיות בסלון מול הטלוויזיה ומחכים. אחר כך נולד גם הווידיאו, ופלאי הטכנולוגיה אפשרו להקליט את הסרט ולראותו שוב ושוב. ואם היינו בקטע של סדרות? אם היינו מהמכורים ל"דאלאס", "טווין פיקס" או "NYPD", נאלצנו לחכות (בקוצר רוח) לשידור הפרק הבא ולהסתמך על חסדיהם של בעלי הערוצים שחס ושלום לא יורידו את הסדרה משידור. פספסנו או התקשינו לעמוד במתח? זה מה יש. תרגיל בדחיית סיפוקים.
כשהכבלים הגיעו למחוזותינו בתחילת שנות התשעים, היצע התכנים גדל משמעותית אבל התשלום? לא סמלי בכלל. ואז הצטרפו שידורי הלוויין (גם הם בתשלום מכובד), ובהמשך ה-VOD.
במקביל, האינטרנט כבש את העולם בסערה וטרף את כל הקלפים. עולם שלם של סדרות וסרטים נפתח בפנינו – בחינם. כלומר, למי שרוצה לעסוק בהורדות פיראטיות. לא נעים, ולא חוקי.
התרגלנו לכל מיני אופציות שונות לצריכת תכנים כמו קודי, פופקורן טיים, אתרי הורדות (שנעלמים בזכות רשויות החוק ואז שוב חוזרים בזכות מפירי החוק) והתמכרנו לאתרי הסטרימינג – צפייה ישירה ברשת – במחשב, בטאבלט, בסלולרי או בטלוויזיה – לא פעם תוך התעלמות מסוגיית החוקיות, ועם הרבה סבלנות. כל רוחב הפס שימש להורדה ושאר צרכני הרשת הביתית הושבתו. כשהאינטרנט היה איטי, היה צורך בעצבים מברזל. ועוד לא דיברנו על התרגום הפיראטי, שלפעמים ממש לא מסונכרן עם הסרט.

מה קורה היום?

מגוון האפשרויות הללו שינו לחלוטין את האופן שבו אנחנו חושבים על טלוויזיה. איבדנו את הסבלנות לחכות והתרגלנו לצפות בסדרות שלמות בבת אחת ובכל אחד מסוגי המכשירים שיש לנו. אנחנו כבר לא מתפשרים על האיכות והנוחות – אבל שאלת החוקיות עומדת בעינה.
כדי לפתור את הבעיה ה"שולית" הזו, נוצרו כמה פלטפורמות שמבקשות לענות על הצרכים החדשים של צופי הטלוויזיה המודרניים.
הראשונה יצרה מהפכה קטנה.

 

נטפליקס


שירות הצפייה הישירה של החברה שהתחילה כמתחרה של בלוקבאסטר – ספריית וידאו והפכה לתופעה. בינג'ינג היא היום פעילות פנאי שגרתית ונטפליקס אנד צ'יל זה תחביב לגיטימי (ומשפט פתיחה מקובל בקרב המילניאלנס). מתחילת 2016 היא פעילה גם בישראל.
במה צופים? נטפליקס מציעה מגוון גדול של תכנים, המשתנים ממדינה למדינה. היא רוכשת זכויות של סדרות וסרטים מהאולפנים הגדולים ביותר וגם חתומה על הפקות מקור, שהידועות והמצליחות שבהן הן הסדרות "נרקוס", "בית הקלפים" ו"כתום הוא השחור החדש". המערכת לומדת לזהות את ההעדפות של המנוי בזכות התכנים שצופה בהם ומציעה לו תכנים מותאמים למה שמעניין אותו.
מכשירים: השירות מתבסס על האינטרנט הביתי וניתן לצפות באמצעותו בכל המכשירים (יותר מ-700 מכשירים תומכים במערכת) – מחשבים נייחים וניידים, סמארטפונים, טאבלטים, יו ניים איט. רבות מהטלוויזיות החדשות כבר מצוידות באפליקציית נטפליקס ובעלי טלוויזיות ישנות יכולים להיעזר בסטרימרים למיניהם כמו למשל כרומקאסט. החידוש האחרון בממשק של נטפליקס מאפשר להוריד תוכן ולצפות בו בהמשך באופן לא מקוון לזמן מוגבל, מה שמספק פתרון אידיאלי לנסיעות.
תרגום: תכנים רבים מתורגמים לעברית וההיצע הולך וגדל כל הזמן. הממשק עצמו בשפה האנגלית, אולם נטפליקס הודיעה לא מזמן כי בקרוב כל התכנים, כמו גם הממשק, יהיו זמינים בעברית.
כמה זה עולה? 8-12 דולר לחודש: המסלול הבסיסי כולל צפייה במכשיר אחד באיכות רגילה; 10 דולר יקנו לכם צפייה בשני מסכים במקביל ובאיכות HD; ובעלות 12 דולר תוכלו לצפות בתכנים של נטפליקס בארבעה מסכים במקביל ובאיכות אולטרה HD. ויש גם חודש ניסיון בחינם.
למי זה מתאים? לאנשים שאוהבים בעיקר סדרות אמריקאיות וסדרות מקור של נטפליקס ולמי שמעדיפים לחכות עד סוף העונה כדי לצפות בה. למעט סדרות המקור, נטפליקס מביאה עונות ראשונות של סדרות רצות וסדרות שלמות אחרי שזמן השידור שלהן תם. אם אתם אוהבים לראות את הפרקים הכי מדוברים בזמן אמת – נטפליקס תספק לכם פתרון חלקי בלבד.

אמזון פריים וידיאו


באיחור אלגנטי, כשנה אחרי נטפליקס, הושקה בישראל המתחרה אמזון פריים (ובעוד כ-200 מדינות) בדצמבר 2016. גם הממשק הזה מציע שירות סטרימינג מתוך מאגר של אלפי סרטים וסדרות.
במה צופים? סדרות וסרטים שונים, אבל גם הפקות מקור של אמזון. תוכנית הרכב המצליחה "המסע המופלא" נחשבת להפקת המקור המוכרת ביותר של אמזון פריים. הפקות מבוקשות נוספות כוללות את "האיש במצודה הרמה", "מוצרט בג'ונגל" ו"טרנספרנט". חלק מהתכנים שזמינים לצופים בארצות הברית לא זמינים בינתיים בישראל.
מכשירים: אתר האינטרנט והאפליקציה מאפשרים צפייה בתכנים על-גבי מחשבים, טאבלטים, מכשירים סלולריים, קונסולות משחק, טלוויזיות חכמות ועוד. כמו בנטפליקס, אפשר לעצור את הצפייה בטלוויזיה בנקודה מסוימת ולהמשיך מאותה נקודה במכשיר אחר, ואפשר גם להוריד תכנים ולצפות בהם בהמשך אוף-ליין, ללא תשלום נוסף.
תרגום: חלק מהתכנים כבר מתורגמים לעברית, מגמה שצפויה להימשך. הממשק עצמו באנגלית נכון לעכשיו.
כמה זה עולה? 11 דולר לחודש ואפשר לצרוך תכנים מסוימים בתוספת תשלום. כמו בנטפליקס, גם כאן מציעים חודש ניסיון בחינם.
למי זה מתאים? לאוהבי סדרות המקור של אמזון פריים שמוותרים על סדרות המקור של נטפליקס,
לסיכום ביניים, בהשוואת התכנים (שזה הרי הדבר החשוב ביותר, לא?) בין השתיים, נטפליקס הם ללא ספק גדולים יותר מבחינת תכנים בצורה משמעותית

Partner tv


פלטפורמת תוכן וטלוויזיה רב-ערוצית המאפשרת צפייה במגוון תכנים. הטלוויזיה של פרטנר מבוססת על ממשק ייחודי, שפותח בשיתוף עם גוגל ומאפשר גישה לתכנים רבים מפלטפורמות וממשקים שונים – מערוצי הברודקאסט ועד אפליקציות חיצוניות כמו נטפליקס.
במה צופים? בערוצי ברודקאסט ובספרייה מגוונת ועשירה של סדרות וסרטים.
מכשירים: פרטנר TV מתבססת על מערכת ההפעלה אנדרואיד TV של גוגל ולכן מאפשרת חיבור מקביל של אפליקציות נוספות לטלוויזיה כמו נטפליקס, יוטיוב וכדומה – אפשר להוריד אפליקציות באופן חופשי, כך שהתכנים שאתם מקבלים תלויים גם בכם – כמה שרק תרצו..
תרגום לעברית: כל התכנים ב Partner tv בעברית או מתורגמים.
כמה זה עולה? תמחור מדויק יועבר סמוך למועד העלייה לאוויר של הכתבה
למי זה מתאים? כל מי שרוצה מגוון רחב של תכנים בעלות נמוכה ומי שמבקש רמה גבוהה של יכולת התאמה אישית של התכנים והאפליקציות על המרקע הביתי.

iTunes


נגן המדיה וחנות התוכן הדיגיטלית של אפל מסייעים לנהל ולהשמיע קבצי מוזיקה, וידאו ואפליקציות. הקבצים מועברים לנגני המדיה הדיגיטלית של אפל כמו אייפד, אייפון, אייפוד ואפל TV. iTunes מזהה את הנגנים הדיגיטליים של אפל ומסנכרן את קבצי המדיה בין המכשירים.
במה צופים? קונים סרטים, סדרות, מוזיקה, פודקאסטים וגם ספרים, ואפשר גם לשכור סרטים חדשים יחסית ל-48 שעות. בשנת 2015 הושק השירות בישראל, ובין מדפי החנות הדיגיטלית ישנם גם מוצרי מוזיקה ישראלית.
מכשירים: כל מכשירי אפל וגם מחשבי PC, סמארטפונים וטאבלטים בעלי גישה ל-iTunes.
תרגום: לאחרונה השיקה אפל תמיכה בעברית.
כמה זה עולה? אין דמי מנוי וכל פריט תוכן מתומחר בפני עצמו.
למי זה מתאים? לחובבי אפל מושבעים ולאלו שלא צריכים חבילת תוכן שלמה. ב- iTunes לא תמצאו ערוצי טלוויזיה, אלא רק וידיאו לפי הזמנה (כלומר VOD), אז אם אתם מחפשים טלוויזיה קלאסית עם ערוצים – זה לא הפתרון בשבילכם.

אם אין אני לי מי לי: לואי סי. קיי.


קצת בדומה ל-iTunes, יש אמנים ויצרני תוכן שלא מחכים שאחת הפלטפורמות הגדולות תשווק אותם והם מציעים גישה למרכולתם באופן פרטי. לואי סי. קיי. – סטנדאפיסט, שחקן, במאי ומפיק קולנוע – מציע את הופעות הסטנד-אפ שלו לצפייה בתשלום דרך אתר האינטרנט שלו.
סי. קיי. יצר, בין היתר, את סדרת הטלוויזיה האהובה לואי וגם כיכב בה.
במה צופים? מופעי לייב של הבחור שהביא את "אוף קורס… באט מייבי…" לעולם. סי.קיי מבטיח באתר שתוכלו לעשות עם המופעים שלו מה שתרצו – והוא גם לא יטריד אתכם אחר כך: "צפו במופע, הורידו את המופע, התעלמו מהמופע. מה שאתם רוצים. לאחר מכן, לעולם לא תשמעו ממני יותר. אלא אם כן תרצו". באותה נשימה, אם כבר קניתם, לואי סי. קיי. גם מציע לקבל ממנו עדכונים במייל. אתם יכולים להיענות בחיוב או לבחור באפשרות: "לא, עזוב אותי לנפשי, שמן אידיוט", כלשונו. אגב, אפשר לצפות בחלק ממופעי הסטנד-אפ שלו גם בנטפליקס.
כמה זה עולה? 5 דולר למופע.
למי זה מתאים? למעריצים מושבעים של האמן השנון. כמו במקרה של iTunes, מי שלא רוצה ערוצי טלוויזיה ותכנים זמינים, יכול לגשת למגוון תכנים שמציעים האמנים השונים באופן ישיר ולשלם עבור כל תוכן פרטנית.

המחיר ההוגן והשימוש החוקי הופכים את האופציה הפיראטית לרצויה אפילו פחות. המגוון מאפשר לכל צופה לבחור את הפלטפורמה והממשק שמתאימים לו – בלי לפגוע בזכויותיהם ופרנסתם של מי שמרוויחים את לחמם מיצירת הסדרות והסרטים שאנחנו כל-כך אוהבים.