אנחנו חיים בעידן המידע, וזה אומר שאנחנו מקבלים, יוצרים ושולחים אינספור תמונות, הודעות, מיקומים ומסמכים ביום בעזרת הסמארטפון. כל אלו יוצרים עומס על המכשיר הסלולרי וזה עוד לפני שדיברנו על אפליקציות שפועלות ברקע ומעמיסות עליו עוד יותר. אחרי עבודה כל כך מאומצת, גם אתם הייתם מתעייפים. אין פלא שהסמארטפון שלכם מתחיל להראות סימנים של חולשה.
אחרי יום של עבודה קשה, גם אתם הייתם שמחים למקלחת. איך מקלחים את הסמארטפון? לא צריך מים וסבון, רק גיבוי בענן וכמה אפליקציות.

גיבוי בענן

סביר להניח שמאוחסנות בסמארטפון שלכם אלפי תמונות, קבצי שמע וסרטוני וידאו. כל הקבצים האלה תופסים מקום בזיכרון של המכשיר ומאטות את תפקודו, ואתם הרי לא באמת צריכים את הכל נגיש כל הזמן. צרו תיקייה שבה תאחסנו תמונות וקבצי וידאו שחשוב לכם לשמור על המכשיר עצמו, ואת כל היתר מחקו או העבירו לתיקיית גיבוי בענן (כי גם למחשב שלכם יש תאריך תפוגה). אפליקציית גיבוי בענן MyBox שלנו יכולה להיות שימושית במיוחד בשלב הזה.

קרדיט: שאטרסטוק

אם אתם משתמשים במכשיר גם לאחסון ושמיעת מוזיקה, בדקו מדי פעם שכל מה שנמצא שם עדיין רלוונטי לטעם שלכם, ואם לא – היפרדו לשלום.

איך מעבירים תמונות ממכשירי אנדרואיד למחשב (ומשם לענן)
איך מעבירים תמונות ממכשירי iOS, למחשב (ומשם לענן)

מכתב בבקבוק

– היי
– מה נשמע?
– טוב, מה קורה?
– אחלה, מה חדש?
– יופי, ואצלך?

עד לפני כמה שנים הקדשנו מחשבה ואימצנו את האגודלים עבור כל הודעת טקסט שהקלדנו בטלפונים הסלולריים, כי כל הודעה עלתה כסף (אבל גם כי ההקלדה מעט כאבה לנו, אם להודות על האמת). היום אנחנו יכולים לבחור אם לנהל את התכתובות שלנו דרך וואטסאפ, מסנג׳ר, גוגל הנגאאוטס והאל יודע מה עוד – והיסטוריית השיחות שלנו נטענת בכל פעם מחדש מהמכשיר החכם. לא משנה באיזה אפליקציות אתם משתמשים, מחקו היסטוריית שיחות שאינה רלוונטית לחייכם, בין אם מדובר בניסיון לתאם אינסטלטור במאי 2015, או הודעה על טקס סיום קורס קצינים של הבן הבכור מיולי 2016. ומה לעשות עם הודעות שיש להן חשיבות בחיים עצמם או ערך סנטימנטלי?

אפליקציית גיבוי בענן MyBox תעזור לכם לשמור על כל ההודעות שלכם (לאנדרואיד ול-iOS) אבל אם אתם מעדיפים אפליקציות יותר נקודתיות, תוכלו להיעזר באפליקציית SMS Backup & Restore  (אם יש לכם אנדרואיד) שתעביר את ההודעות לכרטיס הזיכרון. בעלי iOS יכולים לבחור ב-iTunes (המאפשרת גם לנהל את האפליקציות, המוזיקה, הסרטים ותכניות הטלוויזיה שלכם) והמשקיענים שרוצים קובץ טקסט למזכרת יכולים לרכוש את אפליקציית SMS Export  בעבור 5 דולר.

אני זוכר אותה, אני זוכר אותה מהמכולת

בבית של ההורים שלי עדיין שוכן פנקס טלפונים עב כרס, עם רשימות ארוכות בסדר אלפביתי של כל קרובי המשפחה לדורותיהם, חברים מימי התיכון, הצבא, הלימודים, והעבודות לאורך השנים. עיון מדוקדק מגלה גם את מספרי הטלפון של השמרטפיות השונות שבילו איתנו, רופא המשפחה שמאז שנת 2000 איש לא פקד את מרפאתו, ושל המורה לטבע של אחי הקטן משנת 1994.
העניין הוא שאין הרבה הבדל בין ספר הטלפונים המיושן של ההורים שלי לזה שממלא את הסמארטפון שלכם. מרבית המספרים המאוחסנים בו אינם נחוצים לנו עוד. אם אתם חוששים לאבד מספרי טלפון שאולי תצטרכו בעתיד (סביר שלא, אבל לפעמים קשה להיפרד), תוכלו לגבות את כל אנשי הקשר לפני המחיקה.

MyBox
גיבוי לאייפון
גיבוי לאנדרואיד

אחרי הניקוי הראשוני, זה הזמן לטפל באנשי הקשר ששרדו את המחיקה. ודאו שיש לכם את כל פרטי ההתקשרות שחשוב לכם שיהיו לכל אדם ובדקו אם לא קיימות כפילויות. אם יש לכם מכשיר אנדרואיד ואתם מעדיפים לעבוד על המחשב, תוכלו לנהל את כל אנשי הקשר דרך גוגל קונטקטס.
הרשימה מוכנה? בצעו גיבוי אנשי קשר נוסף לרשימה העדכנית, ושימו לעצמכם תזכורת למחוק ולגבות שוב בעוד חצי שנה.

מחיקת אפליקציות

לא צריך לסבול מהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), כדי לחטוף סחרחורת ממסכים שמלאים באפליקציות, אבל מעטים אלו שמקפידים למחוק אפליקציות שאינן נחוצות להם עוד. גם אם אתם לא משתמשים באפליקציות מסויימות, עצם קיומן במכשיר שלכם מכביד עליו.
זה הזמן ליישם את עצת הזהב של ורדה רזיאל ז'קונט ולזרוק אותן. תמחקו את כל האפליקציות המתחרות שהורדתם לשם השוואה, את אלו שהורדתם כדי שמישהו יקבל קופון למשהו ומאז לא פתחתן אותן ואת האפליקציות שאתם כבר לא זוכרים מתי פתחתם בפעם האחרונה (בלי סנטימנטים – תמיד תוכלו להוריד אותן שוב).

ולטובת אנשים כמוני שעמלים על המדריך הזה בשבילכם וגם סובלים מהפרעה טורדנית-כפייתית, סדרו את האפליקציות הנותרות בתיקיות לפי נושאים או איזו קטגוריה נוחה אחרת, זה יקל על תחושת העילפון שלי.

נקה את המטמון

המכשיר החכם שלכם חכם גם בגלל שהוא עושה שימוש בזיכרון מטמון  – גם זוכר וגם טומן. מטמנת זיכרונותיכם הדיגיטליים מכבידה על האפליקציות ומאטה את פעילותן, ולכן גם שם כדאי לבצע ניקוי מטמון מדי פעם.

קרדיט: שאטרסטוק

איך עושים את זה? לחצו כאן למכשירי iOS, וכאן למכשירי אנדרואיד. בפעם הראשונה זה ייקח קצת זמן, בפעמים הבאות כבר תעשו את זה מתוך שינה.

אחרי שתסיימו את ניקיון האביב החגיגי הזה, שימו לב שמערכת ההפעלה והאפליקציות המותקנות על המכשיר מעודכנות כולן. עברו על הפונקציות הזמינות בפאנל ההתראות או הווידג׳טים במסך הבית של המכשיר, והשאירו רק את מה שצריך באמת. אחרי שעשיתם את כל אלה – וגם שמתם תזכורת לנקות את המכשיר שוב בעוד חצי שנה – אתם יכולים לנוח. זה היה מתיש, אבל תוכלו להתנחם בכך שבפעמים הבאות זה ייקח לכם הרבה פחות זמן.

אם נדבקתם בחיידק ואתם רוצים לייעל את השימוש במכשירים שלכם, חפשו אחר בלוגים מתמחים, בגזרת התפוח אני ממליצה על מקסטוריס, בגזרת האנדרואיד תוכלו לקרוא את Android Police Android Police או את Android Authority .