מיום שחדר האינטרנט לעולמנו ואל תוך הבית פנימה, נכנסו לחיינו שני מושגים מבלבלים: תשתית וספק (או ספקית) אינטרנט, ולא מעט שנים בילינו בלנסות להבין מה בעצם ההבדל ביניהם. ובשורה התחתונה – כשהאינטרנט נופל, למי מתקשרים? התקשרנו לספקית ושם הודיעו לנו שזו תקלה בתשתית. כשהתקשרנו לספק התשתית, הפנו אותנו לספקית האינטרנט.

בסוף כל חודש קיבלנו שתי חשבוניות על אותו האינטרנט בדיוק: אחת מספק התשתית והשניה מספקית האינטרנט. באיזשהו שלב אולי וויתרנו והתפשרנו והבנו שכבר לא באמת נבין איך האינטרנט עובד, ולא נדע לעולם מה ההבדל בין ספק תשתית לבין ספקית האינטרנט – מדובר בקסם שאנחנו פשוט נאלצים לחיות אתו בשלום.

שלום זו אולי מילה גדולה, נאלצנו לבלוע את הגלולה, להבין שאנחנו בוודאי משלמים יותר, על הדרך להציב שתי תזכורות לסיום שתי חבילות שסגרנו עם שני ספקים שונים ובגדול להבין שזו כנראה המציאות, ועם זה ננצח.

השוק הסיטונאי של האינטרנט

ואז הגיע המחוקק. המחוקק הבין שיש שתי חברות תשתית (בזק ו-HOT) שפרסו תשתיות פיזיות של קווי אינטרנט ברחבי הארץ ועל כן, כל בית שמעוניין להתחבר לאינטרנט חייב לקנות מאחת מהן את השימוש בתשתית, גם אם ספקית האינטרנט שיבחר היא חברה אחרת. כלומר, מדובר בדואופול ששולט בתשתיות האינטרנט בישראל, מה שגורם להעלאת מחירים, האטת קצב גלישה ובגדול אינו מיטיב עם הצרכן.

בשנת 2014 הכריז משרד התקשורת על רפורמת השוק הסיטונאי וקבע כי חברות התשתית יחויבו להשכיר (למעשה, להחכיר) שימוש בתשתיות האינטרנט שלהן לספקיות האינטרנט השונות ובמחירים סיטונאיים. כלומר, האחרונות יוכלו "לרכוב" על התשתית הקיימת ולספק שירותי אינטרנט במחירי שוק תחרותי. המחירים יוזלו, השירות ישתפר והמעבר בין החברות יהיה קל ומהיר יותר. הרווח כולו של הצרכן.

כיאה לרפורמה ממשלתית, קצב העניינים מזכיר סטרימינג של משחק כדורגל ביום חורף סוער והיום, כארבע שנים לאחר ההכרזה ולא מעט מפגשים בבתי משפט, בזק וגם HOT נאלצות להחכיר את תשתיותיהן למתחרות שלהן בשוק התקשורת.

לא צריך שתי חשבוניות על אותו האינטרנט

הסיפור האמיתי הוא רשת הסיבים האופטיים

לאחרונה אישר משרד התקשורת ל-HOT ולשאר החברות המעוניינות בכך, בניהן גם פרטנר, להשתמש ב"תשתית הפסיבית" של בזק (תשתית הקנים או הצינורות הפרוסה ברחבי הארץ, בה עוברים הכבלים שלה) ולהניח בתוכם רשת קווי סיבים אופטיים מתקדמת שתיצור תשתית שלישית, מהירה ואיכותית יותר – תשתית סיבים.

עד שנקבל סיבים אופטיים עד הבית (לבדיקה אם הבית שלכם כבר מחובר או יחובר בקרוב לרשת הסיבים האופטיים של פרטנר הקליקו כאן), כבר ניתן להרגיש וליהנות מהרפורמה ולהתחבר לאינטרנט דרך חברה אחת: חשבונית אחת, מספר טלפון אחד לתמיכה להתקשר כשהאינטרנט נופל, מספר טלפון אחד לשירות. הסוף לסוגיה הבלתי פתורה: ההבדל בין ספק התשתית לספקית האינטרנט ולהיפך. אנחנו כבר בתקופה אחרת. לקבל שתי חשבוניות בסוף החודש על אותו האינטרנט? זה כל כך 2014.

ובכלל, הסתכלו סביב, תחום שירותי האינטרנט, הטלפוניה והטלוויזיה בישראל עשה בשנה האחרונה קפיצה טכנולוגית מטאורית ואנחנו, הצרכנים, קיבלנו בחירה רחבה יותר של שירותי תשתית אינטרנט לצד שירותי תוכן במחירים סופר תחרותיים.