לפני כחמש שנים, הציג ג'ף בזוס חזון עתידני. בריאיון לתכנית "60 דקות", דיבר מנכ"ל אמזון על עולם שבו כל משלוח קטן יגיע לנמען תוך כחצי שעה. מבחינת דואר ישראל זה אולי נשמע עתידני מספיק, אך בזוס לא עצר שם, והבטיח כי אותם משלוחים מידיים גם יתבצעו ע"י רחפנים.

כיום, אותה הבטחה כבר לא נשמעת דמיונית. לפני כשנתיים, אמזון רשמה עוד צעד חשוב למימושה, כשהשלימה ניסוי ראשון של משלוח מסחרי באמצעות רחפן. המשלוח, אגב, כלל שקית פופקורן, שנחתה תוך 13 דקות בביתו של הנמען. אפילו תור בסינמה סיטי לוקח יותר זמן.

אמזון אף הודיעה לאחרונה כי רשמה פטנט עבור רחפנים שמבינים מחוות אנושיות, כגון נפנופי ידיים או צעקות, ומגיבים בהתאם. והיא, כמובן, אינה לבד במערכה. IBM, למשל, מפתחת רחפנים למשלוחים שמסוגלים להעביר באוויר חבילות לרחפנים אחרים. בסן-דייגו, אובר משתפת פעולה עם העירייה, בהקמתה של מערכת תחנות ונמלי תעופה זעירים ברחבי העיר, שתאפשר להזמין ולקבל טייק-אווי במהירות שיא (כי מהי קידמה, אם לא לקבל סושי תוך עשר דקות). אובר מובילה גם פרויקט שאפתני יותר, של מוניות אוויריות ללא טייס.

בשורה התחתונה (ובשורת הרווח העסקית) – הקטע הוא משלוחים; איך נקבל מהר יותר, יעיל יותר, זול יותר וישיר יותר כל דבר שנזמין מהאינטרנט. מגוגל דרך רשת וולמארט ועד רשת המשלוחים UPS כולן מבינות היטב שכדי להביט קדימה, צריך להסתכל למעלה. UPS אגב, צופה כי בעתיד חבילה תשוגר אוטומטית מתוך רכב השליחויות אל בית הלקוח על גבי רחפן למשלוחים, שיניח אותה בפתח הבית וישוב לרכב למשלוח הבא. וכך נפתרו כל בעיות החניה של חברות השליחויות ברחבי הערים.

רחפן מצלם וכל אחד נהיה צלם

בישראל, רחפנים היו עד לפני כמה שנים נחלתם של משוגעים לדבר, שהשקיעו בתחביב לא מעט זמן וכסף. אבל איך אמר בוב דילן, הזמנים, הם משתנים. הטרנד שנשלט בעבר ע"י חובבי צילום וספורט אקסטרים שתיעדו את עצמם, הפך לתחביב נפוץ למדי. בארץ פועלת קהילה תוססת של אלפי מטיסי רחפנים, שעורכים מרוצים ותחרויות, כולל אליפות ישראל ברחפנים. חלק מהתחרויות אפילו נערכות מתחת לאדמה.

כיום, כל אחד יכול להשקיע כמה מאות שקלים ברחפן קטן, ולהטיס אותו בלי רישיון מיוחד. אפשר, למשל, לעשות איתו פעלולים אוויריים מרהיבים, או לצלם צילומים וסרטוני וידיאו באיכות גבוהה, ולשתף אותם ברשתות החברתיות.

לדוגמא, צילומים פנורמיים או סרטוני וידיאו ב-HD של סערה בים, מופע זיקוקים, אירועים מיוחדים, ועוד. ניתן אפילו לצלם בעזרתו את הסלפי המושלם, בלי היד המעצבנת בצד. בנוסף, רחפן פותח לעצלנים עולם חדש של אפשרויות. ניתן, למשל, לצלם ולצפות בשידור ישיר במשחק הכדורגל של הילדים בגן המשחקים הסמוך. ועוד לא התחלנו.

רחפן עשוי להתגלות גם ככלי שימושי למטלות יומיומיות. חושדים שיש דליפה בגג? במקום לסחוב לשם את הסולם הרעוע ולהתפלל לטוב, תוכלו פשוט להטיס רחפן שיצלם את הגג ויחזור עם תשובות. עבור חובבי בעלי חיים, מדובר בגן העדן האבוד: ניתן לעקוב ולצלם בעלי חיים באינספור דרכים, מציפורים על העץ ליד הבית, ועד חיות פרא ביער או במדבר. ואם קצת משעמם לכם, תמיד אפשר למתוח חברים. צלמו חבר קרוב (עם לב חזק) דרך חלון דירתו בקומה ה-3 ושלחו לו בליווי ההודעה האנונימית "ראיתי מה עשית". זה תמיד עובד.

העתיד מרחף מעל – רחפנים למשלוחים מסחריים לכל בית

אם להיות רגע רציניים, כדאי לדעת שזה באמת תחום שבכוחו לשנות את העתיד. לאחרונה אישרה מנהלת התעופה בארה"ב להתחיל בחודשים הקרובים בניסויים של משלוחים מסחריים באמצעות רחפנים. על פי התחזיות, ב-2023 רחפנים כבר יתחילו לבצע משלוחים סדירים לבתים ברחבי ארה"ב, ובעתיד הלא רחוק אלפי רחפנים ינועו מעל שמי הערים.

מבחינות רבות העתיד כבר כאן, וברחבי העולם כבר נעשים שימושים חכמים ומפתיעים ברחפנים. בהולנד ובארה"ב, למשל, נערכים ניסויים של הטסת ציוד רפואי במקרי חירום ע"י רחפנים, וכך גם בכמה מדינות באפריקה, הנעזרות ברחפנים כדי להעביר ציוד רפואי, חיסונים ואפילו אמצעי מניעה לאזורים נידחים.

רחפנים משרתים גם מטרות חברתיות חשובות, למשל בפולין, קבוצת אקטיביסטים מהולנד נעזרה ברחפנים כדי לשלוח  גלולות להפסקת היריון לנשים בפולין, שבה עדיין נאסר על קיום הפלות.

יחידת נשרים, וקריצה להוליווד

לצד תכניות גרנדיוזיות ולא מעט כיף ביומיום, תחום הרחפנים מספק גם לא מעט אנקדוטות. בהולנד, למשל, ניסו להכשיר יחידת נשרים מיוחדת, שתפקידה לחסל רחפנים סוררים. היחידה בסופו של דבר פורקה, לאחר שהתברר כי לא פשוט להכשיר את הנשרים למשימה. סיפור מוזר נוסף מגיע מהודו, שבה כוחות הצבא עקבו במשך חצי שנה אחר עצמים שנצפו בשמי המדינה, בחשד כי מדובר ברחפני ריגול מסין. בסופו של דבר, התברר שמדובר בכוכבי הלכת צדק ונוגה.

רחפנים עוד יתרמו לנו רבות בעתיד, אך למעשה כבר עשו זאת בעבר. בשנת 1944 שלח קצין צעיר בשם רונלד רייגן, את הצלם הצבאי דיוויד קונוברי למפעל אמריקאי לייצור רחפנים. המשימה שהוטלה עליו הייתה לצלם עובדות שהתגייסו למאמץ המלחמה באותן שנים. קונוברי בחר באחת העובדות, שהסכימה להצטלם עם רחפן שיוצר במפעל. המפגש עורר באותה עובדת השראה, והיא החליטה לעזוב את המפעל בניסיון לפתח קריירת דוגמנות. ללא אותם רחפנים, בסופו של דבר, ייתכן מאוד שהעולם לא היה זוכה להכיר אי פעם את מרלין מונרו.

מעוניינים להיכנס לעולם הרחפנים? לא צריך לפשוט רגל בשביל זה. חדש בפרטנר: רחפן DJI Tello – גם קומפקטי, גם חכם וגם קל לתפעול באמצעות אפליקציה לסמארטפון. במסגרת ההצעה, תוכלו לקבל 2 סוללות – בלעדית בפרטנר. לחצו כאן לפרטים נוספים ורכישה