הן פריט הכרחי, אקססורי אופנתי ובחוגים מסוימים הן גם משמשות כסמל סטטוס: אוזניות. אנחנו לא יכולים לצאת בלעדיהן מהבית ורובנו צריכים זוג אחד במשרד ועוד אחד בתיק, מול המחשב בבית או בחדר השינה. אבל כל אחד ואחת צריכים משהו קצת אחר – יש מי שהאוזניות מלוות אותו בספורט, יש מי שמשתמש בהן כדי לשמוע מוזיקה בתחבורה ציבורית ויש מי שהאוזניות הן כלי עבודה עבורו.

איך תבחרו את האוזניות הכי מתאימות, נוחות ותואמות לטוטאל לוק? בחמישה צעדים.

צעד ראשון: Headphones vs Earphones

בואו נתחיל מהבייסיק. אפשר לחלק את סוגי האוזניות לשניים:

Headphones – האוזניות הגדולות שיושבות על הראש ומכסות את האוזן, שאנחנו מזהים לרוב עם מוזיקאים בחדרי חזרות, היפסטרים אורבניים סופר-מגניבים ותקליטניות לוהטות. הן מאסיביות, מרופדות, מגינות על האוזן מרעשי הסביבה ולרוב משמיעות סאונד ברור ואיכותי.

Earphones – אוזניות קלות וקטנות שיושבות על או בתוך האוזן. אנחנו רואים אותן לעיתים תכופות על הרצים בפארק, הישנים בטיסות טראנס-אטלנטיות והממהרים ברחוב. גם ה- Earphones קיימות בשני סוגים: On-Ear, שהן האוזניות שנכנסות לתעלת האוזן, או In-Ear, שנראות כמו כפתורים ויושבות באפרכסת האוזן.

קרדיט: שאטרסטוק

ההבדל העיקרי בין שני הסוגים הוא במראה ובנוחות. ה-Earphones קטנות, פרקטיות ונישאות בקלות וביעילות, אבל לרוב איכות הסאונד שלהן (לפחות בטווח המחירים הנמוך) נמוכה מזו שתשיגו ב-Headphones באותו מחיר. הבידוד הפסיבי שלהן מרעשי הסביבה נמוך בהרבה מזה של ה-Headphones, בעיקר מכיוון שאי-אפשר להתחרות עם הספוג האוטם שמכסה לכם את האוזן. גם אם אתם מסתובבים בשוק ביום שישי, לא תשמעו אף צעקת ״רק היום״ או ״דובדבנים סוכר״. למרות זאת, זה לא משהו שבידוד אקטיבי (כמו למשל פונקציית ביטול רעשים) לא יכול לעשות, אם אתם בעניין של Earphones וממש חשוב לכם לשקוע בתוך העולם הפנימי שלכם.

צעד שני: את הכי יפה כשנוח לך

עם כל הכבוד לבהירות הסאונד, עומק הצליל או הפונקציה לביטול רעשי רחוב, נוחות היא מדד סופר חשוב כשניגשים לבחור אוזניות, אם לא החשוב מכולם. כי בואו נודה, אם הן לוחצות בתוך האוזן, לא יושבות בול על צורת הראש או מכבידות על האוזן מלמעלה כמו משקולת, זה פשוט לא יקרה ביניכם. כנראה שאחרי מספר חודשים תמצאו אותן זרוקות באיזו מגירה במטבח יחד עם חשבונית הקנייה.

אם אתם הולכים על אוזניות שנכנסות לאוזן (In-Ear), בחרו זוג עם ספוגים בגודל משתנה או בצורה שמתאימה לתעלת האוזניים שלכם. אוזניות כאלה באיכות גבוהה מיועדות במיוחד לפעילות גופנית: הן אטומות למים ויושבות בתוך תעלת האוזן כך שלא יוכלו ליפול.

ואם אתם מתכננים סשן יוגה מלווה במוזיקה – בחרו אוזניות אלחוטיות (כדי שלא תסתבכו בחוט) או כזה עם תמיכה על האוזן שלא ייפול גם אם תעברו לעמידת ראש.
מה שמוביל אותנו בדיוק לצעד הבא.

צעד שלישי: מה לעזאזל אני עושה עם זה?

כמו בכל סוגיה, יש את הקיצוניים משני הצדדים: אלה שיבחרו אוזניות סופר ממוקדות לתחביב שלהם (תוכלו למצוא בהיסטוריית החיפוש שלהם ״אוזניות מושלמות לקט-רגל״, ״האוזניות הכי נוחות למתרגלי איינגר״ או ״אוזניות לצפייה בסרטי אימה״) ואלה שיגידו שיבחרו אוזניות לכל השימושים. אבל כמו בכל סוגיה, האמת נמצאת איפשהו באמצע.

מתאמנים למרתון? מה שאתם צריכים זה זוג שלא יפריע לתנועתיות שלכם, ישב טוב על האוזן ושתוכלו לשלוט בקלות על עוצמת הווליום או הטראק שמתנגן. חפשו אוזניות אלחוטיות (לגמרי הטרנד הלוהט בעולם האוזניות) עם אחיזת אוזן טובה ומתכווננת, שגם סופגות זיעה וגם עמידות למים. אם אתם מעדיפים אוזניות עם סיכוי נמוך יותר ללכת לאיבוד, תוכלו לבדוק את הדגמים האלחוטיים של Beats או את האוזניות המעוצבות של Jaybird.
באופן כללי, בכל הנוגע לספורט, חשוב להבין כי יש מספר סוגים של אוזניות: חלקן מגיעות עם קשת, חלק עם סנפירים וחלק שנכנסות לאוזן. בבואנו לרכוש, צריך לקחת בחשבון איזה סוג הכי יתאים לאוזן שלנו.

צריכים לשרוד את חוויית האוטובוס בדרך חזרה מהעבודה? אתם יכולים לוותר על אלחוטיות, פונקציות של ביטול רעשים או כל טכנולוגיה מתוחכמת אחרת ולהסתפק בזוג קל וקטן שלא יכביד לכם על הכיס (תרתי-משמע) כדוגמת אלו. תבדקו גם את הזוג האורבני והסופר-סטייליש הזה: אוזניות In-Ear מעץ עם חוט במגוון צבעים וסט ספוגים לאוזן בגודל משתנה (אם אתם בעניין של להירדם, נסו את הקטנים. אם אתם רק רוצים כמה שיותר בידוד מהסביבה, החליפו לגדולים יותר). אפשרות נוספת היא האוזניות האלחוטיות החדשות של Apple, שמגיעות בתוך קופסא שהיא גם מטען נייד, שלא תיגמר לכם המוזיקה באמצע הדרך. עוד אפשרות אלו אוזניות של Griffin – אוזניות חוטיות In-Ear, קטנות עם סאונד מעולה.

אם אתם גיימרים, עורכי וידאו או שאתם מעדיפים לצפות בסרטים עם אוזניות, כל מה שאמור להיות חשוב לכם זה איכות הסאונד, לכו על משהו כזה: Headphones מרופדות, אלחוטיות ושמשמיעות סאונד זהב. כך תוכלו לשבת על הספה ולצפות בטלוויזיה בלי לשמוע את הריבים במטבח, לקפוץ בגולים או לזוז עם מכוניות המירוץ בלי להפיל את הקפה מהשולחן. אם אתם צופים בסרטים בעיקר כשאתם בדרכים – בטיסות או ברכבות, כדאי שתלכו על זוג אוזניות עם פונקציית ביטול רעשים שיעזרו לכם לסנן את הרעש של התינוק הבוכה מהשורה שמאחוריכם.

צעד רביעי: שיק או שוק

תחשבו מה אתם רוצים לשדר – ברחוב, בחדר הכושר, במשרד או בפארק. לא נעים לומר, אבל האוזניות שלכם הן הסטייטמנט האופנתי שלכם. אנשים בעלי סטייל אורבני מובהק לא יצליחו לחמוק מזוג Headphones אקסצנטרי בצבעים חזקים (מי אמר זהב?) שמפגיז בבסים ומלא סוואג.

אם הסטייל שלכם הוא נון-אישיו (כאג׳נדה אפנתית כמובן), בחרו ב-In-Ear פשוטות ולא מנקרות עיניים באחד מצבעי הבייסיק (בין אפור לשחור), אבל תדאגו לאיזה טוויסט קטן כמו ב- Braven Flex Sport – כי בכל זאת מדובר בהצהרה אופנתית. וכן, גם המקוריות של אפל אף פעם לא מאכזבות.

ואם אתם בעניין של לשדר איכות, פשוט לכו על אחד המותגים שימתגו אתכם כמביני עניין כמו אוזניות Bose או Beats שנחשבות לאופנתיות ביותר בשוק.

צעד חמישי: כמה זה עולה לי?

אחרי שהבנתם מה בדיוק אתם צריכים, תקבעו את טווח המחירים שאתם מוכנים להשקיע. האפשרויות מגה-מגוונות ואין סיבה לשפוך אלפי שקלים על מוצר שאתם יכולים למצוא בזול יותר – כל עוד אתם מוכנים להתפשר על דברים מסוימים.

אל תצפו לקנות אוזניות In-Ear ב-80 ש"ח ושיהיה להן עומק סאונד שירעיד לכם את עור התוף, ומצד שני תחשבו טוב-טוב אם אתם בכלל צריכים סאונד שכזה לפני שתשקיעו בו חצי משכורת.
אם בא לכם Headphones מגניבות וזולות – יש המון, אבל יכול להיות שהפלסטיק שהן עשויות ממנו יתפרק אחרי חצי שנה או שהספוג יקרע.

זה ממש לא אומר, אגב, שזו סיבה לא לרכוש אותן. להיפך, רק צריך לזכור: what you buy is what you get.