כמו בכל כך הרבה תחומים אחרים בחיים, גם קניית טלפון לילד הפכה בשנים האחרונות לבחירה בלתי אפשרית. עשרות מותגים מתחרים בכל רגע נתון על ליבנו עם שלל עצום של דגמים, פיצ׳רים ומחירים. כל אחד מהם מנסה להבליט את היתרון היחסי שלו על פני המתחרים, וזה עוד לפני שהמוכר בחנות מוסיף הרבה מידע טכני שקשור בכל אחד מהם.

לפני שאתם בוחרים לבצע את הרכישה, חשוב לקבל כמה החלטות פשוטות אך חשובות כמו המטרה שלשמה אתם קונים את הטלפון (תקשורת עם הילד ובקרה על השימושים שלו, למשל), והתקציב שתהיו מוכנים להשקיע בקנייה. מכאן והלאה, יש מספר גורמים חשובים שיעזרו לכם בהחלטה.

מסך

1. מסך

למרות שאנחנו מספרים לעצמנו שהמטרה העיקרית של קניית סמארטפון לילד בשנת 2019 היא כדי שיוציא ויקבל שיחות (בעיקר מאיתנו), כדאי להכיר במציאות: עיקר השימוש של הילדים בו יוקדש דווקא למסך.

רזולוציית המסך באה לידי ביטוי בעיקר בצפייה בסרטוני וידאו, במשחקים ובאפליקציות שונות (כמו עריכת תמונות), שמהווים מוקד משיכה לילדים. בהקשר הזה, רזולוציית hd  – שבה מצוידים אפילו טלפונים כמו האייפון 7 – תציע חוויית שימוש מספקת בהחלט. אמנם בשנים האחרונות טלפונים חדישים מצוידים ברזולוציות מתקדמות יותר – אך אלו צורכות משאבי סוללה ומייקרות את מחיר הטלפון.

בכל הקשור למסך, ההבדלים משמעותיים הרבה פחות. כל מסך מסוג LCD או AMOLED יעשו עבודה נהדרת.

חוזרים לבית הספר עם חבילות ומכשירי סלולר לילדים – מבצע Back2School>>>

2. איכות החומרים

מראית עין יכולה להטעות. גם אם נדמה לנו שטלפון בעל גב זכוכית נראה יוקרתי יותר, המשמעות מבחינת הילד זניחה. גב זכוכית מייקר את מחיר הטלפון וגם מועד לשברים (בעיקר אצל ילדים קטנים יותר). על כן העדיפו גוף זול ועמיד יותר כמו פלסטיק.

ילדים משתמשים בסמארטפון הראשון שלהם

סוגיה חשובה נוספת היא ציפוי זכוכית המסך. זכוכית מסוג ״גורילה״ מעניקה שכבת מגן מפני שריטות ונפילות, אך חשוב לזכור שגם היא אינה עמידה לחלוטין בפני סדקים.  הדגם העדכני ביותר הוא גורילה 6, שזמין בשלב זה רק בסמארטפונים היקרים יותר. ההבדלים בין הדגמים הם בעיקר בעמידות ביחס לגובה הנפילה, כשכל דור מציג הגנה משופרת.

3. מעבד

קל להתבלבל בתוך ים המספרים והשמות הלועזיים בקטגוריה הזו, ולכן חשוב לזכור: אתם קונים סמארטפון ראשון לילד ולא מטוס קרב. השוק מציע כיום טלפונים בעלי מעבדים זולים עם ערכות שבבים צנועות יחסית. במידת האפשר, העדיפו מעבדים מתוצרת קוואלקום – הנחשבים איכותיים יותר – על פני מעבדים מתוצרת MediaTek.

חוזרים לבית הספר עם חבילות ומכשירי סלולר לילדים – מבצע Back2School>>>

4. זיכרון עבודה (RAM)

מצלמים, מצ׳וטטים, צופים בסרטונים ומשחקים – הילדים שלנו נולדים עם יכולת טבעית לריבוי משימות. זיכרון העבודה הוא הרכיב שמאפשר להם לפתוח במקביל את כל השירותים האלה ואחרים על גבי הטלפון (בנוסף למערכת ההפעלה). גודלו של זיכרון העבודה משפיע על היכולת של הטלפון לעמוד בעומס הזה מבלי לקרטע ולפגוע בחוויית השימוש.

אמנם טלפון עם 2 גיגה RAM עשוי להספיק לשימושים של ילדים קטנים, אבל צריך גם לציין שהסטנדרט המקובל כיום בשוק בכל הקשור לעבודה חלקה הוא 3 גיגה RAM. בדקו עם הילד מה הם השימושים העיקריים שלו בטלפון, וכך תוכלו לעשות בחירה חכמה יותר בחנות.

סמארטפון לילדים

5שטח אחסון מובנה

אנחנו (ובמיוחד ילדינו) חיים במציאות של תיעוד עצמי בלתי פוסק, שהפכה את שטח האחסון של הטלפון לפקטור עיקרי בבחירה. אינספור התמונות והסרטונים שאנחנו מייצרים, שולחים ומקבלים – נשמרים על גביו.

גם במקרה הזה חשוב לעשות תיאום ציפיות עם הילד לגבי השימוש המתוכנן. אחסון של 32GB עשוי להספיק במקרה של ילדים קטנים או כאלה שאינם עושים שימוש נרחב במצלמה ואפליקציות. אם מדובר בשימוש אינטנסיבי יותר, אפשר לשדרג לטלפון עם שטח אחסון של 64GB.

כדאי לזכור שמערכת ההפעלה והאפליקציות שמגיעות מותקנות מראש עם הטלפון, כבר גורעות משטח האחסון עוד לפני שהילד הפעיל אותו לראשונה. כך שבפועל, השטח שיעמוד לרשותו יהיה קטן יותר.

אפשרות נוספת היא לרכוש טלפון בעל אפשרות להרחבה באמצעות כרטיסי זיכרון מיקרו-SD. כך תוכלו להתכונן מראש לאפשרות שתצטרכו להרחיב את הזיכרון, מבלי להחליף את הטלפון.

חוזרים לבית הספר עם חבילות ומכשירי סלולר לילדים – מבצע Back2School>>>

6. מערכת הפעלה

מרבית הילדים ב-2019 לא מוטרדים מענייני פרטיות. הם רוצים לשחק בגרסה החדשה של פורטנייט, להצטרף לרשת החברתית החמה של הרגע ולשלוח תמונות לחברים. הדרך שלכם לוודא שהמידע שלהם מוגן ומאובטח – היא באמצעות מערכת הפעלה עדכנית.

יצרניות מסוימות מוסיפות שכבת ממשק נוספת על גבי המערכת הבסיסית של הטלפון, לפני שיווקו לצרכנים. הממשקים האלה מתעדכנים לעיתים נדירות ועלולים לייצר פרצת אבטחה, שתוביל לחשיפת המידע על הטלפון. לכן, העדיפו לבחור בטלפון שמצויד באנדרואיד בגרסה 9 – העדכנית ביותר כיום. תוכלו לשקול גם לרכוש טלפון עם ממשק נקי של גוגל, ללא תוספות, ובכך להבטיח שכל עדכוני התוכנה והאבטחה יתקבלו בקביעות וללא כל בעיה.

מתי כדאי לקנות לילדים טלפון

זכרו: לא חייבים לקנות טלפון חכם

לצד הטכנולוגיה המתקדמת של הסמארטפונים, קיימת גם האפשרות לרכוש לילד Feature Phone המציע יכולות בסיסיות והתקנה מוגבלת לאפליקציות צד שלישי (חשוב להדגיש שמדובר בטלפון חדש לחלוטין). היתרונות בטלפון שכזה הם מחיר צנוע (עד 599 שקלים), חיי סוללה ארוכים ומינימליזם. למעשה, הטלפון הזה נועד בעיקר לקיים את הפונקציה הבסיסית ביותר של המכשיר – הוצאה וקבלה של שיחות, והוא יקנה לכם ראש שקט בבקרה על השימושים של הילד.

אף שגם מכשירי Feature Phone מאפשרים שימוש בוואטסאפ, הם מגיעים עם מפרט אפליקציות דל למדי, משחקים פשוטים ומצלמה מדור ישן. כך שהפער בין המכשיר הזה לבין מכשירים פופולריים בשוק יהיה גדול למדי.

גם אם תחליטו ללכת עם הקדמה ולבחור בסמארטפון לילדים, אין סיבה שתחרגו מטווח המחירים שבין 699 שקלים ועד 1,499 שקלים. בטווח הזה ניתן למצוא טלפונים בעלי ערכת שבבים טובה, זיכרון שיאפשר שימוש יעיל, שטח אחסון מספק, סוללה בגודל 3,000 מיליאמפר לפחות ומערכת הפעלה עדכנית.

חוזרים לבית הספר עם חבילות ומכשירי סלולר לילדים – מבצע Back2School>>>