כולנו היינו פעם צעירים וסקרנים, מתים לטרוף את העולם, ומעלינו ריחפה דמות של מבוגר חששן. גם אנחנו לא הבנו למה ההורים שלנו דואגים כל הזמן, למה צריך להתקשר תמיד, לעדכן איפה אנחנו, להיזהר, לא לעשות שטויות – והרי בסוף עשינו את כל אלה ויצאנו די בסדר. אלא שאז מתהפך הגלגל ופתאום אנחנו הופכים להיות האנשים החרדתיים האלה, והגרסאות הקטנות שלנו מגלגלות עלינו עיניים בדיוק כמו שעשינו להורים שלנו.

רק כשהופכים להורה מבינים שהזהירות הזאת נוצרת ממודעות. אם אנחנו לא יודעים ממה לחשוש, או לא תופסים את גודל הסכנה – הכל נראה לנו מוגזם. זה נכון לכל הסכנות הרגילות, מכבישים ועד להסתובב בחוץ מאוחר בלילה, אבל גם לסכנות שלא הכרנו בעצמנו כילדים – כמו סמארטפון צמוד 24 שעות ביממה. להם זה נראה כמו נדנוד טרחני, אבל המכשיר הזה עלול להוביל לסכנות שהם עדיין לא מצליחים לתפוס. הנה כמה מהן.

הגנה מפני סכנות ברשת עם אפליקציית-KidzGuard. לחצו לפרטים>>

1. חשיפה לתכנים שלא תואמים גיל: האמת היא שאנחנו לא זקוקים לפורנו או משחקים אלימים כדי לייצר תכנים קשים לילדים – המציאות עושה את זה עבורנו. החיים עם הסמארטפון הפכו את הכל למיידי ונטול פילטרים: תמונות מכל פיגוע רצות מיד בוואטסאפ, תיעודים של אלימות נשלחים בפושים מאתרי חדשות גדולים, נאצות מחכות בטוקבק של כל כתבה. כמה פעמים מצאתם את עצמכם מזדעזעים כשנתקלתם במשהו מכל אלה? עכשיו תחשבו איך זה משפיע על הילדים שלכם כשהם נתקלים בו על מסך הטלפון שלהם.

2. משחקים אלימים: נכון, גם בשנות ה-90 היו משחקי מחשב אלימים, ונכון שגם אז שמענו כמה ההשפעה שלהם יכולה להיות הרסנית. אבל אז המחשב תפס פינה בתוך הבית, שניתן היה לעקוב אחריה, גם אם היה ממוקם בחדר הילדים. מרגע שהלגיטימציה להיות אלימים הגיעה למסך הטלפון שלהם – הם חשופים אליו בכל מקום, כל הזמן. סף הריגוש עולה כל הזמן. ­כדי לספק אותו הופכים המשחקים יותר ויותר ריאליסטיים. שהייה ממושכת בתוך המציאות האלימה הזאת מעוותת את תפיסת המציאות, והופכת תגובות אגרסיביות להתנהגות שעלולה להיתפס כטבעית.

כל הורה צריך לדאוג: סכנות שאורבות לילדים ברשת

3. בזבוז לא מידתי: עד לפני כמה שנים הקטגוריה הזאת הייתה סוג של פיקנטריה. מקרים בודדים של ילדים שמצאו את האשראי של ההורים ושילמו בלי הכרה. אלא שהיום מרבית המשחקים הפופולריים בחנויות האפליקציות כוללים בתוכם רכיב של תשלום. לרוב מדובר בפריטים האטרקטיביים ביותר של המשחק, והם נדחפים בדילים אגרסיביים שיכולים להפיל גם מבוגרים. כך זה גם באפליקציות של צילום ועריכה, וכמובן אפליקציות קניות שזמינות להורדה בלחיצה.

הגנה מפני סכנות ברשת עם אפליקציית-KidzGuard. לחצו לפרטים>>

4. מסחטת כספים: אתרי קניות יודעים להפעיל עלינו שלל מניפולציות בזכות המידע שהם צוברים על תחומי העניין שלנו. גם מבוגרים שמודעים היטב למנגנון הפעולה הזה, מוצאים את עצמם מתקשים לעמוד בהצעה אטרקטיבית של פריט יקר לליבם. עבור ילדים נטולי מגננות ודחיית סיפוקים, כמעט בלתי אפשרי לעמוד בפיתויים כאלה. ומכאן, הדרך לתשלומים נטולי שליטה היא קצרה מאוד.

5. בזבוז משווע של זמן: לא חייבים לשלם על משהו כדי להתמכר אליו. רוב הסיכויים שאתם קוראים את הכתבה הזאת בסמארטפון שלכם, וממנה תמשיכו לאחרת. עוד אפליקציה ועוד רשת חברתית ועד שיחת וואטסאפ, וככה פתאום עברו להן שעות מהיום שלכם. ילדים רגישים הרבה יותר מאיתנו להתמכרות הזו לטלפון, ועלולים להיטמע במסך שעות ארוכות על חשבון שיעורי בית, תחביבים וכל דבר אחר שאינו כרוך בהיצמדות למסכים.

6. בידוד חברתי: התופעה הזאת לא נולדה עם הסמארטפון, אבל היא לגמרי התעצמה בזכותו. במציאות שבה ילדים יושבים אחד ליד השני ומתכתבים, הם עלולים לוותר עד מהרה על מפגש פיזי, ובהמשך גם על מפגשים עם אחרים. מה שנראה לנו בתחילה כבלתי מזיק עלול לפגוע ביכולת שלהם לקיים יחסים חברתיים בעתיד, ואפילו לתקשר עם האנשים הקרובים אליהם ביותר. את התחושה הנוראית הזאת אנחנו מוכרחים למנוע מהם.

לא תאמינו כמה זמן ילדיכם "דבוקים" למסכים

הגנה מפני סכנות ברשת עם אפליקציית-KidzGuard. לחצו לפרטים>>

7. בריונות רשת: חרם ונידוי חברתי היו חלק מתרבות הילדים הרבה לפני שהטלפונים החכמים הגיעו לחיינו. אלא שמה שבעבר היה מתחיל ונגמר בבית הספר, ממשיך איתם גם הביתה. האינטראקציה של הילדים הרבה יותר אינטנסיבית משלנו ברשתות החברתיות, ואם אנחנו מקבלים שמועות אכזריות לוואטסאפ – אפשר רק לדמיין כמה קל להם להעביר שמועה שתבייש ילד כזה או אחר. והחלק הכי גרוע? אין אף מבוגר בשרשרת הזו שיוכל לעצור את המפולת, לפני שתגלוש למקומות כואבים ומסוכנים.

8. הפצת צילומים אינטימיים: אין ספק שיש לחשיפה המוקדמת לפורנו השפעה על התופעה הזו, אבל היא ממש לא הגורם היחיד. מהדורות חדשות ובידור עוסקות באופן קבוע בסרטוני מין ותמונות עירום שהתחילו בטלפון, ומשם הפכו לשיחת היום כשכולם נחשפים אליהם. בהפוך על הפוך, כך נוצרת נורמליזציה. רגע אחד של חולשה, ניסיון להיות פופולריים, צורך לרצות – והתיעודים האינטימיים של הילדים מסתובבים בקבוצות ואפילו מועלים לרשת.

9. חשיפה לפורנוגרפיה: על פי נתונים שפורסמו בוועדת הכלכלה של הכנסת ב-2018, הגיל הממוצע בו ילדים נחשפים לראשונה לפורנו הוא 8. הרבה לפני שהם מגיעים לבגרות מינית, הרבה לפני שניהלו לראשונה שיחה על הנושא עם מבוגר כלשהו – הם מקבלים את הזווית הכי פוגענית ומרוטשת של יחסים אינטימיים ישר למסך הטלפון שלהם. כבר היום ברור שהחשיפה הזאת משפיעה על מערכות היחסים העתידיות שלהם.

ילדים ברשת: נורות האזהרה שחייבים להכיר

10. פדופילים ועבריינים: הילדים שלנו הופכים לעצמאיים ברשת בגיל צעיר מאוד. ומרגע שהם מגלים את העולם העצום הזה ומשוטטים בו לבדם בטלפון שלהם, עולה בנו החשש שמישהו עם כוונות רעות ימצא את הדרך לאתר אותם. אינספור תחקירים וכתבות כבר הציגו כמה קל להתחזות לדמות ידידותית שתקנה את אמונם של נערים ונערות, ולנצל אותם בדרכים שונות ומשונות. גם אם הילדים מודעים לכך שהאיום הזה קיים, המחסור בניסיון חיים עלול לגרום להם ליפול קורבן לאחד מציידי הרשת האלה.

הגנה מפני סכנות ברשת עם אפליקציית-KidzGuard. לחצו לפרטים>>

אז מה עושים? החלק החשוב ביותר הוא לקיים שיח פתוח עם הילדים, שבו מעלים ביחד את הסכנות האפשריות ומסבירים איך ניתן להימנע מהן. בנוסף, קיימים כיום שלל שירותים ואפליקציות לפיקוח ובקרה של הורים על שימושי הילדים בסמארטפון. בעזרתם ניתן להגביל את שעות השימוש בטלפון, לנטרל אפליקציות ואתרים מסוכנים, לאתר את מיקום הילד בזמן אמת ואף לנטר שיחות שיימינג. הכל כדי שתרגישו בטוחים לתת לילדים שלכם ליהנות מהסמארטפון שלהם בראש שקט.