מזל טוב! קניתם לילדיכם את הסמארטפון הראשון. הם כבר מספיק בוגרים להחזיק בו, ויחד עם זאת, עדיין צעירים בכדי להתמודד עם המרחב הדיגיטלי האינסופי והסכנות הכרוכות בו. הליווי שלכם לצעדים הראשונים שלהם הוא חיוני. שבוע האינטרנט הוא עיתוי מושלם להסכים על כללי גלישה בטוחה ולמסד את השיח המשפחתי בנושא.

להצטרפות לקהילת הורים דיגיטליים>>

לפני הכל, תאמינו בהם. מכאן הכל מתחיל.

כמו כל חיבור אחר לטכנולוגיה ולאינטרנט, סביר שיפיקו מהשימוש במכשיר הנאה, יתקשרו עם חברים, ישחקו, יחוו וילמדו מידע חדש, ולצד זאת – ייחשפו לאתגרים וסכנות מהם נרצה להגן עליהם. השיח איתם הוא גם המקום היחיד שבו תוכלו להיות בטוחים שעשיתם כל מה שיכולתם כדי לתת להם את הכלים שישמרו עליהם במרחב הוירטואלי.

אנו ממליצים מאד על חתימה משותפת של הסכם משפחתי, שעליו חותם הילד ברגע המשמח והמרגש של קבלת הסמארטפון הראשון. תוכלו למצוא כאן הצעה להסכם, ואתם מוזמנים להוסיף בסופו גם כללים נוספים התואמים את הערכים החשובים למשפחה הפרטית והמיוחדת שלכם.

הסכם משפחתי: הסמארטפון הראשון שלי

אני_____________ רוצה לשמור על עצמי ולכן:

אשמור על עצמי ועל הפרטיות שלי

  • לא אמסור כל מידע אישי עלי למי שאיני מכיר ובלי הסכמה של ההורים שלי.
  • אני יודע שמה עולה לאינטרנט נשאר שם לתמיד ולכן לא אשתף ברשת שום דבר שלא הייתי רוצה שהמשפחה שלי, המורים או מעסיקים עתידיים שלי יראו.
  • לפני שאעשה שימוש באפליקציות או משחקים, אקרא ואבדוק את הנחיות השימוש כדי להבין איזה מידע האפליקציה תאסוף עליי. (אם הן באנגלית, אבקש ממבוגר לסייע לי)
  • אקרא את מדיניות הפרטיות של אפליקציות ורשתות חברתיות שברצוני לעשות בהן שימוש, ולא אאשר תנאי שימוש ופרטיות מבלי להבין אותם.
  • האינטרנט הוא מקור של הנאה ומידע. אם יש משהו שגורם לי לחוש איום או לא בנוח, וכמובן אם מישהו מבקש ממני לעשות דברים שלא נשמעים או נראים הגיוניים אתנתק מיד ואדווח להורים.

אתנהג בכבוד ובחברות גם מאחורי המסך

  • לא אנהג בבריונות, לא אשפיל או אעליב אחרים באינטרנט, ברשתות החברתיות ובוואטסאפ.
  • לא אפיץ תמונות או צילומי מסך שעלולות להביך אותי או אחרים המופיעים בהם, ולא אפתח פרופילים מזוייפים. אהיה בן אדם גם ברשת.
  • כשאני מפיץ, משתמש או מתייחס ליצירה כלשהי שנוצרה על ידי אדם אחר, אציין את שם היוצר או האמן. אהיה מודע לכך שאחרים מחוייבים לציין את שמי, כשהם משתמשים או מפיצים יצירה שלי.

אמשיך להפעיל את שיקול הדעת שלי

  • לא כל מה שכתוב ברשת הוא נכון, לכן – תמיד אחשוב היטב האם המידע או המקור הם אמינים והאם באמת כדאי להעביר הלאה.
  • חשוב להיות ישרים – ולכן אשים לב למסגרת הזמן שאני מבלה בתקשורת סלולרית ובאינטרנט, לפי מה שקבענו לגבי כמות הזמן שמותר להיות בו ומתי.
  • אמשיך לקדם את הלימודים, הפעילויות, החוגים והקשרים החברתיים – גם מחוץ לעולם הוירטואלי, למרות שקבלתי סמארטפון חדש

במשפחה שלנו חשוב….

במשפחה שלנו חשוב לשתף אחד את השני, וחשוב שההורים יהיו מעורבים, ולכן אדבר איתם על מה שמטריד אותי בלי לפחד שיכעסו או שיגידו "לא" לבקשות שלי.

____________________________________________________________________________________

***מוזמנים להוסיף כאן עוד ערכים שחשובים במשפחה שלכם בהקשר של התנהלות דיגיטלית ושמירה על כללים במרחב הוירטואלי.


חתימת הילד                                               חתימת ההורים