275 אלף אנשים באירופה חווים בממוצע מדי שנה התקף לב (מחוץ למתקן רפואי). סיכויי ההישרדות מאירוע שכזה עומדים על 10% בלבד. הנתון המדהים הזה קשור לסיבה אחת עיקרית: הצוותים הרפואיים פשוט לא מגיעים אליהם מספיק מהר. קיצור פרק הזמן של הגעת הצוותים יכול להעלות את סיכויי ההישרדות משמעותית לטווח של 70%-50%. עכשיו תארו לכם שבדיוק ברגע הזה נכנסים לתמונה רחפנים שעליהם מותקנים דפיברילטורים, שיכולים להגיע בתוך דקות ספורות לאזור ולהציל חיים בטרם יגיעו צוותי הרפואה לאזור.

ניסוי שנעשה בשבדיה בחן את היכולת של עוברים ושבים לסייע לחולים (שדומו על ידי בובות) באמצע התקף לב. הרחפנים שנחתו בקרבתם אפשרו להם לשוחח עם מוקדן רפואי דרך הרמקול, לתאר את מצבו של החולה ולקבל הדרכה לשימוש בדפיברילטור המחובר אליו. התוצאה הייתה ייצוב מצבו של החולה עד הגעת הצוות הרפואי למקום.

צירוף האירועים הזה מבוסס כולו על קיומה של תשתית אינטרנט מתקדמת. הדור החמישי של הרשתות הסלולריות, ה-5G, מאפשר לייצר תשתית אווירית דיגיטלית שתקל על הרחפנים להגיע למיקומים רחוקים מבתי החולים. הרשת תאפשר לרחפן לנווט בהתאם לתנאי מזג האוויר ולתנועת מטוסים או למכשולים בדרכו – כך שיגיע למטופל במהירות המירבית. זוהי רק דוגמה אחת לאופן שבו קפיצת המדרגה של הרשת תשפר את איכות הטיפול הרפואי של כולנו.

התקדמו לפרטנר 5G – רשת האינטרנט של העתיד>>

דור 5 (5G) המהפכה הטכנולוגית של העתיד

דור 5 (5G) המהפכה הטכנולוגית של העתיד  קרדיט: Shutterstock

לדבר עם הרופא מהטרק בדרום אמריקה

פרישתה של הרשת, שמגדילה את מהירות העברת המידע פי 10 עד 100 מהמהירות שאנחנו מכירים כיום (ברשת ה-4G), קשורה לכל אחד מהפרטים בסיפור שלנו. טכנולוגיית ה״אינטרנט של הדברים״ (IOT) צפויה להשתדרג דרמטית במעבר לרשת ה-5G. מדובר ביכולת של מכשירים חכמים לתקשר בינם לבין עצמם, ולקצר משמעותית תהליכים. כך, במקרה של השעון החכם של הילד, חיישן חכם מנטר ירידה של סוכר בדם ומעביר התראה מיידית למחשב של הרופאה – כולל נתוני הדופק ומדדים נוספים בזמן אמת (שיהוי/Delay קצר מאוד). כאמור, לא מדובר בהתראה של שורה, אלא בסט המדדים השלם שנדגם בזמן אמת על ידי השעון, ומופיע מיד על הצג של הרופאה. כך היא יכולה לקבל החלטות מבוססות בזמן אמת, לספק טיפול מהיר ומדויק, ולמנוע סיבוכים שהיו עלולים להתרחש אם הילד היה נדרש לחכות להגעה של צוות רפואי אל השטח.

רפואה מרחוק היא אחת מהבשורות הגדולות שצפויות להיכנס לחיינו בשנים הקרובות. כבר כיום מציעות קופות חולים אפשרות לאבחון על ידי רופא בשיחת וידאו, אבל באמצעות יכולות הדור החמישי תתאפשר מהפכה של ממש ביכולות האלה. תושבים של כפרים מרוחקים או ערי פריפריה שסובלים מהיעדר נגישות למתקנים רפואיים קרובים, יזכו לשדרוג משמעותי של איכות הטיפול בהם בזכות האפשרות לתקשר מיידית ובאופן רציף עם הרופא המטפל. גם מטיילים בחו״ל שנמצאים במקומות מרוחקים ובהם קיים כיסוי רשת דור חמישי, למשל טרקים בדרום אמריקה, יוכלו לקבל הערכה רפואית למצבם והמלצות לטיפול ממרחק עשרות אלפי קילומטרים.

ניתוח בשלט רחוק

הפוטנציאל של הטכנולוגיה גדול הרבה יותר מאבחון בלבד. ענקית התקשורת השבדית אריקסון מקיימת שיתוף פעולה עם אוניברסיטת קינגס קולג׳ בלונדון, בפיתוח של כפפות מיוחדות המקושרות באמצעות טכנולוגיית 5G ישירות לזרועות רובוטיות. מיידיות העברת המידע ויציבות החיבור, מאפשרים לרופא מנתח להניע את ידיו בעזרת הכפפות ששולטות על זרועות הרובוט. כך יכול הרופא לבצע ניתוח ממרחק עשרות אלפי קילומטרים תוך שהוא שולט ברובוט המרוחק וצופה באזור הניתוח באמצעות מסך. המשמעות היא שמרחק הופך להיות למגבלה לא רלוונטית גם לטיפולים סבוכים ומורכבים, שיהיו תלויים במהירות העברת הנתונים ואמינות הרשת אותם מביאה טכנולוגיית הדור החמישי.

התקדמו לפרטנר 5G – רשת האינטרנט של העתיד>>

טכנולוגיית 5G תאפשר לבצע ניתוחים ממרחק

טכנולוגיית 5G תאפשר לבצע ניתוחים ממרחק  קרדיט: Shutterstock

הבדל בין חיים למוות

לבסוף, להעברת מידע מהירה ואמינה יש השפעה דרמטית על צמצום טעויות וחיסכון בזמן שיכולים להיות ההבדל בין חיים למוות. כבר כיום פעילים בעולם דגמים ראשונים של אמבולנסים חכמים, שאליהם זורמים בזמן אמת נתונים מהשטח לגבי מצבם של החולים: מדדים בריאותיים, היסטוריה רפואית, תרופות שהחולה נוטל, אלרגיות ידועות ועוד. בעיקר במצבים קשים, מידע כזה שמשודר לבית החולים מאפשר לצייד את הצוות הרפואי בידע ובטיפול מדויקים, שיביאו את המטופל אל המרכז הרפואי במצב אופטימלי ככל הניתן. באמבולנסים כאלה ניתן לבצע גם בדיקות רנטגן, שישלחו אל המרכז הרפואי, יפוענחו עד הגעתו של החולה – ויחסכו זמן יקר.

המכנה המשותף לכל אלה הוא האופן שבו טכנולוגיה מתקדמת כמו רשת ה-5G מעניקה מענה לצרכים של המערכת הרפואית: העברה של מידע רב ואמין בזמן קצר, אפשרות תגובה מיידית, ללא שיהוי (Delay) וחיבור יציב. בעזרתן תהפוך הרפואה למדויקת ונגישה יותר מאי פעם, ובכך תסייע למזער טעויות, לשמור על בריאותנו ולמנוע עומס על אנשי המקצוע והמחלקות.

התקדמו לפרטנר 5G – רשת האינטרנט של העתיד>>