באחד הפרקים ב"סיינפלד" נדרש ג'רי להגיע בדחיפות לבית של סבתא שלו כדי לעשות לה מערוף מציל חיים. המשימה: פתיחת בקבוק קטשופ. סביר להניח שלו הסדרה הייתה מתרחשת כיום, ג'רי היה מתבקש לספק תמיכה טכנית בתחום מאתגר אפילו יותר – הפערים הדיגיטליים שמקשים על בני הדור השלישי. מילא לנסוע שעה בסאבווי בשביל קטשופ, אבל לך תסביר לסבתא איך מדביקים בוול של המתנ"ס תלונה עסיסית על המזגן האגרסיבי בחוג הברידג'.

לפי סקרים עדכניים, כ-80% מבני ה-50 ומעלה בישראל נהנים מהאוצרות שמציעה הרשת. שזה נתון מרשים כי בעוד שבני דור ה-X הספיקו להכיר את המחשב כזאטוטים עם מחשב מחרחר ומסך ירוק/שחור ודור ה-Y ו-Z הכירו את הסמארטפון כדוד הכי חביב שלהם, הדור המקשיש נכנס לעניינים באיחור ובהיסוס מכמיר לב.

עזרו לסבא וסבתא

החסמים שעומדים בפניהם בדרך לפרופיל משגשג באינסטגרם ורכישת מתנות שוות לנכדים בעלי אקספרס אינם מעטים: טכנופוביה, מיומנויות תפעול חלשות, פחד שלא יקלטו את החומר, חשש שיהרסו את המחשב וסתם קושי מובן מול מכשיר שלא מגיע עם חוגה. זכרו, הם לא נולדו לפני המצאת הסמארטפון, הם נולדו כשמחשב היה רק בנאס"א.

כשמגיעים לגזרת הסמארטפונים, מצטרפות בעיות נוספות לרשימה – כפתורים קטנים, אייקונים קטנים, פונטים קטנים ועוד דברים קטנים שמאתגרים את הראייה שדעכה עם השנים. גם הדרישה לסמס מהר והרבה אינה טריוויאלית עבורם. אפילו לצעירים רועדות הידיים אחרי חפירה ממושכת בקבוצת הווטסאפ החשובה, "מסיבת רווקות לקורל המהממת".

אל תשקרו לעצמכם. חשוב לעזור לחבר'ה המבוגרים להתנהל בעולם הזה, שמתחדש כל הזמן ומה שאינטואיטיבי לילד בן 30, פחות ברור מאליו ליליד 1960 ומטה. וזכרו, מאחורי כל סבא שלא יודע לשלוח מייל, מסתתר נכד ששכח מי קנה לו את הרובוטריק הראשון שלו. (רמז: סבא).

לפני שנפרט איך אתם יכולים לסייע להורים/ סבים שלכם באופן ישיר ופשוט, כדאי להכיר כמה כלים ושירותים שאתם יכולים להכיר להם. אם מה קונים לסבא או לסבתא ליומולדת זו תמיד שאלה קשוחה, בבקשה: רשמו אותם לקורס הכרת המחשב למבוגרים של מלכה סגל שתתחיל איתם מאפס – הפעלה וכיבוי של המפלצת. אפשרות נוספת היא לרכוש עבורם את "מחשב לכל גיל", המדריך שהוציאה סגל ויכניס אותם לעניינים בקצב שלהם, אפילו אם הם לא ממש יודעים אנגלית.

ככה הם ילמדו איך לגלוש ברשת, להעלות תמונות למחשב וגם שימושי אופיס. לך תדע, בסוף סבתא עוד תיתן לך טיפ אקסל סודי. בשנים האחרונות נוספו לקורסים מסוג זה גם שיעורי שימוש בסמארטפון – וואטספ, ווייז ואמנות הסלפי.

גם באתר של איגוד האינטרנט הישראלי תמצאו להורדה חינמית מגוון מערכי שיעור שיעזרו להם לרכוש כלים בסיסיים ומתקדמים בשימוש במחשב ויישומיו.

לצד זאת, תמיכה טכנית מרחוק באמצעות השתלטות על המחשב שלהם מוכיחה את עצמה ככלי בעל ערך רב. תוסף "שולחן עבודה מרוחק" בכרום יאפשר זאת בקלות רבה וכך תוכלו לעזור להם דרך הטלפון בקלות ובלי לקפוץ לבקר מעבר להכרח של פעם בשבוע.

כך תזכו בתואר הנכד האהוב עלי

הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות למען היקרים שלכם, זה לבוא אליהם וללמד אותם לפתוח בעצמם את הקטשופ. איך תעזרו להם?

תסבירו על מבנה הדפדפן. ערכו הכרות חמימה בינם לבין שורת הכתובת וחלון הגלישה. הסבירו להם איך למצוא את עצמם באתרים שהם אוהבים.
שאלו מה מעניין אותם וכוונו אותם לחפש מידע ברשת כשאתם יושבים לצידם, חמושים בסבלנות של מדען גרעין. תנו להם תחושה שזה בסדר לשאול שאלות, מטופשות ובסיסיות ככל שיהיו. צאו מנקודת הנחה שאפילו מהות הקליק הימני היא חידה עצומה עבורם בשלב הראשוני.

עודדו אותם ותנו להם תחושת מסוגלות והצלחה: "חיפשת מידע על הפועל פתח תקווה ומצאת גם אתרי ספורט, גם את אתר המועדון, גם פורום אוהדים – עכשיו תוכל לבחור לאן לגלוש לפי הצרכים שלך באותו רגע – למצוא מידע, לכתוב השמצות וכו'".

עודדו אותם להרחיב את השימוש ברשת, למשל להצטרף לרשתות חברתיות כמו פייסבוק, לתקשר עם חברים בסקייפ או המייל ולבצע תשלומי חשבונות ושופינג און ליין.

זכרו את המיומנויות שהכי חשובות לרובם: גוגל, מיילים, שמירת תמונות למחשב וכמובן – הדפסתן. בסלולארי, הסבירו להם איך ליצור קבוצת וואטספ ומתי לגיטימי להשתמש בסמיילי שיוצאות לו דמעות מכל הנקבים בפנים.

תנו להם להתנסות ותקנו אותם בעדינות כשהם מנסים לשלוח לכם הודעה פרטית במסנג'ר ובמקום זה כותבים לכם על הוול שהם חושדים שהשכנה מלמעלה ברחה עם הירקן לבורה בורה.

הקפידו שהם יכתבו את הנחיות הזהב שלכם במחברת. קחו בחשבון שמה שלא ייכתב יתפוגג מהזיכרון ברגע שתצאו מהבית. המחברת הזו תציל אתכם מפניות בשבת בבוקר כשהם יישכחו איך עושים לייק.

אולי הטיפ החשוב ביותר: למדו אותם להגדיל את הפונט (זה מסתתר ב-VIEW).

מבוגרים נוהגים להשתמש המון במחשב הביתי, אבל הם חברים טובים גם של טאבלטים וחובתכם לסייע להם גם בתפעול הסמארטפון. אל תתעצלו להסביר להם כי חשוב לסגור מדי פעם את כל הלשוניות, היישומים ולכבות את ה-GPS, הבלוטות', הנתב האלחוטי, הסיבוב האוטומטי וכל שאר האופציות שהם שכחו לכבות ואוכלות להם את הסוללה.

אפליקציות מעולות במיוחד למבוגרים

ומכיוון שתמיד אהבתם לעשות יותר מאת המינימום הנדרש, למה שלא תספרו להם על כמה אפליקציות למבוגרים שפותחו במיוחד בשבילם?

למשל Dragon Dictation, אפליקציה המיועדת למשתמשי iOS בלבד, אשר מאפשרת להכתיב הודעות סמס או מייל באמצעות הדיבור. תחשבו על הודעה קולית בוואטספ שהאפליקציה מתרגמת להודעת טקסט מוכנה לשליחה. תענוג.

או Duolingo שתאפשר להם ללמוד שפות חדשות באופן משחקי וכיפי ומשלבת קריאה, כתיבה ושמיעה. גם את אפליקציית "לחצן מצוקה" כדאי שיכירו. היא לא כיפית אבל מאפשרת להזמין את שירותי החירום בלחיצת כפתור ולכן עשויה להציל חיים ולהקנות שקט נפשי.

Magnifying Glass with Light זו אפליקציה שמשתמשת במצלמה והפנס של הנייד כדי לשמש כזכוכית מגדלת שמאירה את הדברים הקטנים והחשובים, למשל הוראות שימוש בתרופות או מחירי צעצועים. שימושי לאללה.

 DO4BRAIN תשמור על היכולות הקוגנטיביות באמצעות משימות יומיומיות (שאינן "לעשות בייביסיטר לנכד כדי שאנחנו נוכל ללכת לישון בקולנוע") שמכניסות את המשתמש למוד אקטיבי וחשיפה לגירויים חדשים.

אולי על הדרך תמצאו גם אפליקציה לשיפור הסבלנות, אתם תזדקקו לה, בכיינים. בהצלחה.