מאות שיחות גן-שעשועים כבר נוהלו סביב צריכת המסכים של הבן-פחות-מחמש: בגיל שנתיים וחצי היא כבר למדה לפתוח את הסמארטפון לבד, אחרי חצי שנה הוא התחיל לנגן לעצמו סרטים ביוטיוב והנה, עד גיל 5 כבר איבדתם שליטה, הופקע מכם הטלפון ואולי אפילו נכנעתם לטאבלט עם חריטה של שמות הילדים (בלי לספר להורים האחרים -מבושה כמובן) ורגשות האשמה על שעות סמי הכבאי מבעבעים להתפרץ. אז למרות שאתם לא לבד, יש מה לעשות בכדי למרוד בתופעה – כי אמנם הלמידה הסופר מוקדמת של הילדים להשתמש בטכנולוגיה, כבר מזמן לא ממש בשליטתכם, אבל כן תוכלו לנתב אותה לאפליקציות והאתרים לימודיים לילדים.

הרשת מציעה עשרות משחקי-לימוד לילדים (ואף מילה על הוואקום שמותירים אחריהם השבועיים האחרונים של אוגוסט) שיגרמו לכם להרגיש קצת יותר טוב עם החיבור של העוללים המתבגרים למסך, ולהם להפוך דמויות מצוירות שמרקדות ושרות להם על המסך ליותר יעילות.

מא' ועד ת': הספריה של A

״A פלוס קידס״ הוא אתר טלוויזיה ״חכמה״ לילדים המכיל עשרות תכנים ברמה גבוהה של סרטים לימודיים, החל מחשבון ואנגלית ועד עובדות החיים. לכל נושא יש מספר סדרות בכיכובן של דמויות מצוירות מדליקות (מחשבוני, פולה, ודמויות של מפלצות, הן רק דוגמה לחברים שהילדים שלכם ימצאו שם) ועולמות עשירים.

האתר מציע מגוון חבילות (מנוי פרטי משפחתי עולה 9.90 שח לחודש) אך יש הרבה תכנים שניתן לצפות בהם בהתחלה בחינם.

כאן, למשל, אתם יכולים לצפות חינם בפרק הראשון של הסדרה ״סופרים עם פולה״ בו לומדים הילדים איך לספור עד 5

בלי סודות – אבל עם מלא משחקים

גם ״הסוד של מיה״ הוא אתר לימודי לקטנטנים ממש, כשדף הבית של האתר הוא חדר הילדים (הדי מקסים) של מיה. אפשר לבחור בצעצוע בחדר המשחקים, שלוקח את מי שמשחק בו לעולם אחר: לונה-פארק שלומדים בו משחקי חשבון, קן ציור שאפשר להדפיס דרכו דפי צביעה, לימודי אותיות, מוזיקה, סיפורי התנ"ך (מאת יוסי אבולעפיה ומאיר שלו!) ועוד.

באתר, אפשר למשל להתנסות בפעילות תיבת נוח (כן, הילדים צריכים למצוא את הבן זוג של החיה על הספינה וזה ממש מקסים).
אם הילדים שלכם קצת יותר גדולים, כבר קוראים אנגלית ויודעים בעל פה את לוח הכפל (כן, יש אתרים שמלמדים גם את זה) הגיע הזמן להעשיר להם את הידע.

לומדים את הארץ

חובבי טבע וטיולים יעופו על האתר הזה של קק״ל. יש בו פעילויות לגילאים שונים, שהאמת, יכולות להעסיק אותם שעות:

החל מפעילויות פשוטות לילדים צעירים (שקוראים), כמו המשחק הזה: להכיר את חלקי העץ, דרך הפאזל הזה, של אגמון החולה (ניסינו, העסיק אותנו לפחות 20 דקות) ועד לחידון ידיעת הארץ, שאפשר כמובן לשחק בקבוצה.

כל ילד וכל ילדה – יכולים לאהוב מדע

אם אתם מטפחים מדעניות קטנות (בגיל 13 ומעלה) ולא מפחיד אתכם להפוך את הסלון למעבדה קטנה ומטריפה, האתר של מכון דוידסון, הזרוע הלימודית של מכון ויצמן, יכול להיות מאגר מופלא של ניסויים ביתיים (עדיף, כמובן, לבצע אותם בהשגחת מבוגר). הסרטונים מספקים את המידע הנדרש החל מרשימת העזרים שצריכים לניסוי, ועד איך לערוך אותו צעד אחרי צעד – וכמובן, מסקנה לימודית.

בסרטון הזה, למשל, הילדים לומדים איך לזהות ויטמין סי בכל מיני סוגי מזונות.

ואם כבר הכנתם מעבדה בבית, גם באתר הזה של מצפה הכוכבים, ברקת, הילדים יוכלו להשתעשע בניסויים מדעיים, כמו זה: שיגור טיל, סודה וחומץ.

סומסום היפתח: העשרה לבני עשרה

טיפ קטן לפני סיום, לילדה יש סמארטפון משלה? התקינו לה את האפליקציה הזו של אתר לילדים ולנוער "פרוגי", וכל פעם לפני שתוכל לפתוח את המכשיר, תעלה לה שאלה בעברית (זכר/נקבה למשל) – רק שתענה נכונה, תוכל להתקשר, לסמס וכו. אתם תקבלו את ההתקדמות שלה ישירות למייל.

(כרגע האפליקציה זמינה רק באנדרואיד).