קודם כל – מה זה בכלל דור 5?

רבים מכם בוודאי שמעו על דור 5 או על 5G, אך לא בטוח שהבנתם בדיוק במה מדובר, מה זה בעצם דור 5? ובכן, בשביל להבין מה זה בדיוק, יש לדעת איך רשתות סלולריות ואינטרנט סלולרי בפרט עובדות.

רשתות סלולריות מבוססות על אנטנות סלולריות שמכסות תאי שטח מסוימים, כשכל אנטנה סלולרית כזאת מעבירה שידור של נתונים – מה שמוכר לנו בתור האינטרנט הסלולרי שמחובר לטלפון של כל אחד מאיתנו. עד היום, כשהרשת המתקדמת והחדישה ביותר הייתה רשת הדור הרביעי, כיסוי האנטנות לא השתנה באופן משמעותי, וכך קצב העברת הנתונים לטלפונים שלנו היה יחסית מוגבל. תדרי דור 5 הם תדרים אלקטרומגנטיים (EMF) גבוהים יותר מהתדרים בהם השתמשנו עד כה. הם אמנם מכסים פחות שטח אך עושים זאת במהירות הרבה יותר גבוהה.

מבחינת השימוש בתדרי רדיו, תדרי דור 5 יהיו מורכבים משלוש שכבות – תדרים נמוכים, אמצעיים וגבוהים. כך, הרשת בעצם מחולקת לשכבות שונות של שימוש, שמנצלות תחומי תדרים אחרים עבור מטרות שונות למשתמש בקצה. עבור רשת דור 5 ייפרסו אנטנות סלולריות קטנות יותר שמכסות תאי שטח קטנים יותר. במצב זה, כל אנטנה צריכה לכסות פחות יחידות קצה, ויכולה להעביר רוחב פס גבוה יותר לכל יחידת קצה.

מתקדמים לפרטנר 5G – חווית הגלישה בעוצמה ומהירות שלא הכרתם!

היתרונות של דור 5

אחרי ההסבר הטכני, בואו נעבור לפרקטיקה, כדי להבין את היתרונות המשמעותיים שיש לדור 5 על פני כל רשת אינטרנט סלולרי כפי שהכרנו אותה עד כה. כאמור, רשת הדור החמישי מאפשרת גלישה סלולרית ברוחב פס גבוה הרבה יותר, ובקצב העברת נתונים מהיר יותר מאי פעם בעבר. פריסת האנטנות והרשת, כמו גם כמות הנתונים העוברת וחלוקת הרשת לשכבות תדרים לפי שימוש – כל המכלול הזה מאפשר יצירת יתרונות מרשימים מאוד עבור המשתמש בקצה:

  • אינטרנט סלולרי מהיר יותר וזמין יותר: האינטרנט הסלולרי אליו אנחנו מחוברים כיום הרגיל אותנו לבעיות שהן חלק משגרת החיים שלנו – אנחנו רגילים לזמני טעינה כשאנחנו צופים בסרטונים, אנחנו רגילים לכיסוי אינטרנט חלקי באזורים שונים, ואנחנו רגילים להשתמש באינטרנט מקומי ובמחשבים על מנת לבצע פעולות בסיסיות שדורשות חיבור מהיר יותר. דור 5 באינטרנט הסלולרי ישנה את כל זה ללא היכר, כשכולנו נתרגל מחדש לאינטרנט המהיר ביותר שיכול להיות במכשיר הסלולר שלנו. לא עוד זמני "Buffering" בסרטונים או זמני טעינה ארוכים לעמודי אינטרנט מפורטים – החיבור יהיה מהיר הרבה יותר וזמני ההשהיה יצומצמו באופן כמעט מוחלט.
  • צפייה ב-4K ו-8K: עד כה, כשרצינו לצפות בסרטון, סדרה או סרט בסלולר, היינו צריכים לעשות זאת באיכות נמוכה בשל החיבור הרעוע והנתונים הרבים שהפעולה גזלה. דור 5 בסלולר הוא עידן חדש בצפייה בתכנים בסלולר, כשמהירות הגלישה ונתוני דור 5 מבטיחים חיבור מהיר שמאפשר צפייה עם השהיה מינימלית, באיכויות הצפייה הגבוהות ביותר, כולל 4K ו-8K במכשירים התומכים בכך.
  • חיבור ליישומים מתקדמים יותר: דור 5 באינטרנט יאפשר לנו להתחבר לאפשרויות מתקדמות יותר דרך המכשיר הסלולרי שלנו, שכיום אולי מרגישות כמו מדע בדיוני של ממש. החל ביישומים של מציאות מדומה (VR) או מציאות רבודה (AR) ועד מערכות שליטה ובקרה על הבית (בית חכם) או מקום העבודה – חיבור האינטרנט המהיר של דור 5 יאפשר לנו להיות מחוברים יותר, מהירים יותר ויעילים יותר.
  • נפח גלישה גדול יותר: כמו שאולי הבנתם, דור 5 בסלולר ידרוש מאיתנו חיבור נתונים רחב הרבה יותר – משום שהשימוש שלנו דרך דור 5 בנתונים יתבצע בהיקף עצום. חבילות הגלישה של הדור החמישי מותאמות למטרה הזו בדיוק. הביטוי "אינטרנט ללא הגבלה" יהפוך לאמיתי הרבה יותר עם חבילות גלישה שמגיעות לטרה-בייט בחודש, נפח שמאפשר צפייה ושימוש ב-5G כמה שרק נרצה.

דור 5 הוא מהפכה – וחשוב לדעת איך היא תשפיע על העתיד

מהפכת הדור החמישי היא לא רק מהפכה של צפייה ושל חיבור אינטרנט בטלפון האישי שלנו. מדובר ברשת שתוביל מהפכה בתחומי חיים רבים מאוד, כפי שאנו מכירים אותם היום. ברגע שבו מכשירי הסלולר שלנו יתמכו ברשת חזקה ומהירה מספיק בשביל לשלוט על מערכות בית חכם ביעילות ובשיהוי מינימלי, אנחנו נתרגל לשליטה מרחוק במערכות השונות של חיינו בבית ובמקום העבודה.

תקופת הקורונה הרגילה ארגונים וחברות רבות לעבודה של צוותים מרחוק – הדור החמישי יהפוך את התהליך הזה לקל ומהיר הרבה יותר, ואולי אפילו יקבע אותו כסטנדרט עתידי. גם מערכות כמו מערכת הבריאות, מערכות תעשייתיות, מערכות בטיחות ועוד – כולן יהיו יעילות ואיכותיות יותר כשאנחנו יכולים לבצע תהליכים של שליטה ובקרה מרוחקים ברשת מהירה וחלקה.

מלבד כל היישומים הפרקטיים, צריך לדבר גם על עולם הגיימינג. עולם המשחקים הסלולריים אמנם התקדם משמעותית בשנים האחרונות, אבל במרבית המקרים עדיין מדובר במשחקים שאינם Real-Time (בזמן אמת על גבי הרשת עם שחקנים אחרים), וגם משחקי הרשת הסלולרית האיכותיים ביותר עדיין לא מסוגלים לתמוך במשחק רב-משתתפים (Multiplayer) רחב וחי. הדור החמישי ישנה את הסטנדרט הזה ללא היכר, עם חיבור אינטרנט בהשהיה מינימלית שיאפשר משחקי Multiplayer ב-Real-Time, ויהפוך את הסלולר לאמצעי גיימינג מוביל עוד יותר ממה שהוא כיום.

מתקדמים לפרטנר 5G – חווית הגלישה בעוצמה ומהירות שלא הכרתם!

אז איך מתחברים לדור 5? כל מה שצריך לדעת

חשוב להבין שלא כל מכשיר יכול להתחבר לדור 5, ולא כל מכשיר שמותאם לדור 5 אכן יחובר באופן מיידי לרשת המתקדמת. בכדי להתחבר לדור 5, צריך קודם כל מכשיר טלפון סלולרי שמתאים לכך. דגמים כמו סמסונג גלקסי S20 ו-Note 20, כמו גם אייפון 12 מיני, LG Wing ונוקיה 8 – כולם כבר הוציאו גרסאות מותאמות לדור 5. דגמים ישנים יותר ושאינם מותאמים, לא יוכלו לתמוך בגלישה בדור 5.

חשוב גם לציין שלא כל מכשיר שמותאם לדור 5 במדינות אחרות בעולם יותאם לרשת הישראלית, ובהחלט בטוח יותר לרכוש מכשיר בישראל שמותאם לרשת הישראלית שנפרסת.

לבסוף, אחרי שרכשתם מכשיר חדש שמתאים לדור 5, צריך גם לוודא שרוכשים חבילת דור 5 מהספק הסלולרי – חבילה שתאפשר גלישה בדור 5 ברוחב פס גבוה ובתעבורת נתונים מהירה ורחבה במיוחד. בהקשר זה חשוב גם לציין שכמו שמכשירי הדורות הישנים לא יתמכו בדור 5, כך יהיו גם מכשירים חדשים שלא יתמכו בגלישה ברשתות הישנות יותר. כולנו יודעים שקדמה היא רכבת שאי אפשר לעצור – ועדיף לעלות עליה כבר עכשיו וליהנות מכל היתרונות שלה ראשונים.

הדור החמישי של הרשתות הסלולריות מציע לנו מהפכה של ממש – היא כבר כאן. כל אחד מאיתנו יהפוך במהירות לזמין יותר, נגיש יותר, בשליטה גדולה יותר, ובעיקר – מחובר יותר. מהפכת הדור החמישי בסלולר תיצור עולם מחובר יותר בצפייה, במשחק, בעבודה, בבית, בבריאות. מי יכול לסרב ליתרונות כאלה?

מתקדמים לפרטנר 5G – חווית הגלישה בעוצמה ומהירות שלא הכרתם!