עם יד על הלב, מתי לאחרונה קיבלתם SMS? לא "חג שמח" מרשת נעליים, "מבצע שאסור לפספס" ממלון שביקרתם פה פעם ומצטערים עד היום וגם לא הודעה על תור מתקרב בקופת חולים, אלא הודעת SMS אמיתית מחבר או מכר שבאמת מצפה לתגובה. אם אתם בני יותר מ-20, כנראה שעניתם "ממש מזמן". אם גילכם מתחת ל-20, תשובתכם הייתה כנראה "מה זה SMS"?

לצד רשתות חברתיות, אפליקציות הודעות (או בשמן המקצועי אפליקציות מסרים מידיים) הן הסיבה העיקרית לכך שאין היום שום סיכוי למפגש עיניים מקרי עם זרים באוטובוס, ברחוב או בים. בניגוד למה שאתם חושבים, יש קצת יותר משלוש אפליקציות כאלה ובשוק פועלות כיום עשרות כאלו, אך מה מייחד כל אחת מהן, ואיזו מתאימה למי?  ניסינו לעשות קצת סדר בין המובילות שבהן.

וואטסאפ

במשפט: האפליקציה הפופולארית בעולם, עם יותר מ-1.5 מיליארד משתמשים.

מי שם: קבוצות הורים של הגן.

הטוב: מוכר, נוח וכולם כבר שם – משפחה, לקוחות או דייטים כושלים. הגבלת קבוצות ל-256 משתתפים (יש שיראו בזה חיסרון).

הרע: תקלות חוזרות ונשנות המלוות בכותרות אפוקליפטיות כמו "הקריסה!". שני ה-V הכחולים והעובדה שכולם יודעים מתי הייתם אונליין לאחרונה יוצרים מחויבות בלתי מתפשרת לשיחה (יש פתרונות, אף אחד לא באמת נוח). והעניין הזה שהיא שייכת לפייסבוק, כלומר בסופו של דבר, מתישהו, ההודעות שלכם ישמשו מישהו שרוצה למכור משהו. שלא תגידו שלא אמרנו.

טלגרם

במשפט: האפליקציה שהורידה את מחירי הקנאביס בישראל

מי שם: התחיל עם סטלנים. ממשיך עם פוליטיקאים

הטוב:  סודיות מובטחת, כולל שיחות מוצפנות ומסרים שנמחקים מעצמם. בנויה על ענן, כך שגם אם הטלפון שבק חיים, אפשר לתקשר עם העולם (להבדיל מוואטסאפ). חיפוש נוח של תוכן בצ'טים. שליחת קבצים מכל סוג, ובנפח של עד 1.5 ג'יגה-בייט. קבוצות של עד 100,000 חברים. בוטים של מזג אוויר, תזכורות, מוסיקה ואפילו פוליטיקאים.

הרע: מודיעה לכל העולם שהצטרפתם (למה, בעצם?). אינה תומכת בהודעות קוליות, שיחות קוליות או שיחות וידיאו. לא מאפשרת לדעת אם האדם השני זמין אונליין (כן, לפני רגע התלוננו על שני ה-V הכחולים בוואסטאפ. מה לעשות, קשה לרצות אותנו).

מסנג'ר (פייסבוק)

במשפט: אפליקציית המסרים של פייסבוק.

מי שם:  עצלנים.

הטוב: צ'ט מיידי בתוך פייסבוק. מאפשר לאתר ולפנות בקלות למשתמשים, גם בלי מספר הטלפון שלהם. בעיקר נורא נוח, אתם כבר שם בין כה.

הרע: אפליקציה כבדה, שמרוקנת מהר את הסוללה. חייבים להשתמש בה אם גולשים בפייסבוק דרך האפליקציה, וזה תמיד מעצבן. בדומה ליתר התוכן בפייסבוק, גם השיחות כנראה מתועדות, ועשויות לשמש משווקים בעתיד.

וויצ'ט

במשפט: מיליארד סינים לא טועים

מי שם: סינים וסינים-וואנאביז

הטוב: אינספור פיצ'רים, כולל ארנק דיגיטלי, קביעת תורים, אמוטיקונים וסטיקרים, קניות, מוסיקה, היכרויות ועוד. מאפשרת להתחבר לפייסבוק, או לעקוב אחר "רגעים" (פוסטים) בחשבונות וויצ'ט של סלבריטאים, מותגים ועוד. הודעות קול באיכות מצוינת, שניתן לשמוע מיידית מבלי להוריד קובץ. הגנה על פרטיות, כך שרק חברים יכולים לראות תגובות. לייב צ'ט קולי איכותי עם כמה משתתפים. ולהבדיל מרוב האפליקציות בסין, העיצוב רגוע יחסית, ואינו מהווה סכנה לחולי אפילפסיה.

ולאחרונה התווסף שירות חדש ומפתיע: אפשרות הגשת בקשה לגט דרך האפליקציה. גט ממש לצורך גירושים, לא פחות. מדובר בדרגת עלבון חדשה לגמרי מעל האסמס "מאמי, אני עוזב אותך" ומעניין יהיה לראות כמה שימוש יעשו בזה הסינים.

הרע: לא מעדכנת מה הסטטוס של משתמשים אחרים, כך שאי אפשר לדעת אם הם פעילים, או אפילו מחקו את החשבון. הגבלה על מספר החברים שאפשר לצרף. המון פונקציות, שעלולות להעמיס על חוויית המשתמש. פחות נפוצה בארץ, סופר נפוצה בסין.

וייבר

במשפט: הנציגה הישראלית (לשעבר) ברשימה

מי שם: חובבי סטיקרים

הטוב: לא דורשת שם משתמש או סיסמא, אלא רק מספר טלפון. מאפשרת לנהל שיחות טלפון ושיחות וידאו ללא הגבלה עם משתמשים אחרים באפליקציה, וכן שיחות מוזלות לטלפונים קוויים וסלולריים. מאפשרת למצוא תוכן (יוטיוב, ספוטיפיי, בוקינג ועוד) בתוך האפליקציה עצמה. אחת הראשונות שהכניסה קצת כיף להתכתבויות, עם סטיקרים ופיצ'רים נוספים.

הרע: תקשורת לחלוטין לא מאובטחת. איכות שיחות פחות טובה מוואטסאפ. אין אפשרות לחסום משתמשים מציקים או לא מוכרים. אם משנים מספר טלפון, צריך להירשם שוב לשירות. זוללת סוללה.

סיגנל

במשפט: האפליקציה המאובטחת ביותר

מי שם: פרנואידים. בוגדים?

הטוב: פרטית ומאובטחת במיוחד. לא שומרת כל מידע, ולא מאפשרת אפילו לצלם צילומי מסך. מופעלת על ידי ארגון לא מסחרי, ולכן נחשבת לבטוחה ביותר עבור מי שיש לו סודות, או היה רוצה לחשוב שיש לו כאלו. בקיצור, גן עדן למנהלי ומנהלות רומנים סודיים למיניהם.

הרע: לא מאפשרת לגבות כלום, כלומר אם המכשיר ייאבד – השיחות ייעלמו לנצח. לא כיפית במיוחד, ואין בה פיצ'רים כמו גיפים וסטיקרים. וגם אין לה הרבה משתמשים בארץ, אז עם מי יש לכם כבר לדבר שם?

 

ליין

במשפט: כ"כ כיף שמתחיל לעייף

מי שם: צעירים ויפנים

הטוב: כיאה לאפליקציה יפנית, כוללת לצד ההודעות גם המון משחקים, מרצ'נדייז, סטיקרים, אמוטיקונים, אנימציות מאנגה, מדיה חברתית, ומה לא. פייר? התעייפנו.

הרע: לא פרטית ולא מאובטחת. אינה כוללת שיחות וידיאו. לא נפוצה במיוחד בארץ.

גוגל Allo

במשפט: בטוח שזו גוגל?

מי שם: גיקים

הטוב: אמנם שייכת לגוגל, אך דורשת רק מספר טלפון ובאופן מפתיע במיוחד היא לא יודעת עליכם הכל. כוללת עוזר אישי בטכנולוגיית בינה מלאכותית, שלומד על ההעדפות שלכם. הצ'ופר: במהלך צ'ט קבוצתי אפשר לפנות לעוזר, כחבר נוסף בקבוצה, ולבקש ממנו עזרה במציאת מסעדה, סרט או כל דבר אחר שמחפשים. ספוקי? קצת. אבל גם שימושי, ולפעמים משעשע.

הרע: עובדת רק במכשירים סלולריים, ולא בדפדפן בדסקטופ. השיחות אינן מוצפנות כברירת מחדל כך שהן נשמרות על השרתים של גוגל. כדי למנוע את זה צריך לעבור למצב אינקוגניטו, אבל רוב המשתמשים כנראה לא מודעים לכך. כבר מרגיש קצת יותר כמו גוגל.

גוגל האנגאאוט

במשפט: אזור הדמדומים של הדיגיטל

מי שם: מישהו שם? שישמיע קול

הטוב: מבוססת דפדפן, ומאפשרת להתחיל תוך כמה שניות שיחות ועידה בווידיאו עם עד 10 משתתפים ובאיכות טובה. מאפשרת גם לצפות יחד בסרטוני יוטיוב, ולראות במקביל את חברי הקבוצה. משתמש אחד יוצר קבוצה, ואחרים יכולים לצרף אליה משתתפים. לא דורשת להוריד תוכנה או לפתוח חשבון.

הרע: עובדת דרך גוגל פלוס (עזבו, שלא נתחיל אפילו). דורשת להתקין פלאגין של גוגל לשיחות קול ושיחות וידיאו. לא ניתן להוציא משתתפים משיחות וועידה, אלא רק לדווח עליהם. ושיחות הצ'ט אינן פרטיות, אלא משותפות עם כולם בהאנגאאוט שלכם. המלצה ידידותית: נסו לזכור את זה.