מיליון אנשים מתחברים מדי יום לאינטרנט לראשונה בחייהם. הנתון המדהים הזה, שפורסם בדוח של חברות הסושיאל Hootsuite ו-We Are Social בינואר השנה, מלמד יותר מכל דבר אחר על החשיפה המואצת של העולם לאינטרנט. לשם השוואה: בשנת 2000 – לפני פחות מ-20 שנים – מספר האנשים ברחבי העולם שהיו מחוברים לרשת העולמית עמד על 413 מיליון בני-אדם. כיום עומד המספר הזה על כ-4.4 מיליארד בני-אדם, שהם 57% מאוכלוסיית העולם.

המספרים האלה צפויים להמשיך ולעלות, בזכות יזמים כמו מארק צוקרברג וביל גייטס שמובילים את היוזמה לחבר את כדור הארץ כולו לאינטרנט, באמצעות שימוש בטכנולוגיות חדשות (כמו רחפנים, למשל). להגדלת כמות האנשים המחוברים לאינטרנט משמעויות אדירות מבחינת החיבור בין בני-אדם, והיכולת לפתח מסחר ולשפר את התקשורת בין אזורים שונים בעולם. מצד שני, העומס על תשתית האינטרנט העולמית רק ימשיך ויגדל. הפיתרון: הרחבה משמעותית של התשתית.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

אינטרנט בלי הגבלה

מרכז חיינו עבר בשנים האחרונות באופן דרמטי אל האינטרנט. זהו המקום בו אנחנו מנהלים קשרים חברתיים ועסקיים, צופים בתכנים, מאזינים למוזיקה, סוחרים בשוק ההון, מתעדכנים בחדשות וקונים בלי סוף. ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בחשיפה לרשת. על פי דוח בזק לשנת 2018, כ-6.6 מיליון ישראלים מחוברים לאינטרנט. הנפח הממוצע לשימוש יומי עומד כיום על 8 גיגה (עלייה של 30% בהשוואה ל-2017).

דוגמה בולטת להגדלת שימושים באמצעות האינטרנט היא נטפליקס. שירות הסטרימינג מציע ל-151 מיליון לקוחותיו ברחבי העולם ספריית תכנים עצומה, שכולה מאוחסנת בענן ומוזרמת לטלוויזיה, לסמארטפון או לסטרימר שלנו. גם שירותי סטרימינג אחרים ו-VOD עושים שימוש באותה טכניקה כדי לאפשר לנו לצרוך את הסדרות או הסרטים האהובים עלינו. התופעה הזו חוזרת על עצמה גם במשחקים פופולאריים כמו פורטנייט, שנעזרים ברשת כדי לקשר אותנו עם יריבים מרחבי העולם. רשתות חברתיות כמו וואטאספ ופייסבוק מאפשרות לנו לייצר בדרך זו שיחות וידאו בקלות לכל מקום בעולם, ומכשירי חשמל חכמים מאפשרים שליטה על הנורות, המזגן והדוד – והכול בלחיצת כפתור באפליקציה המחוברת לרשת כמובן.

כדי להתמודד עם הדרישה ההולכת וגוברת, נוצר צורך בתשתית גמישה שמאפשרת פס רוחב בלתי-מוגבל. פרויקט פריסת הסיבים האופטיים נועד לענות על הצורך הזה בדיוק. ״הערך של הסיבים הוא פשוט – רשת אינטרנט טובה יותר״, מסביר נוח הקר, סמנכ״ל רגולציה ותשתיות פייבר בפרטנר. ״כיום הקיבולת של הרשת בישראל נעה בין עשרות מגה בודדות ועד לכמה מאות, תלוי ברגעי השיא. הסיבים מאפשרים לייצר אינטרנט בלי הגבלה״.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

התשתית שתזין את העיר החכמה

לפני שנצלול אל רוחב הפס של הסיבים, נערוך איתם היכרות קצרה. סיבים אופטיים הם חוטים דקים בגודל שערת אדם העשויים מזכוכית, ומאפשרים להעביר אותות אור מקצה אחד לקצה האחר. באמצעות תהליך המרה הופכים אותות של מידע לאותות אור, וכך הם מאפשרים להעביר את המידע שאנחנו מבקשים לקבל או לשלוח – מאיתנו אל המקור או היעד. מדובר בשיטה טובה יותר מהשיטה הנפוצה כיום, של העברת אותות חשמליים באמצעות כבלי נחושת – שנחשבים לאיטיים יחסית, רגישים להפרעות אלקטרו-מגנטיות, חשופים לגניבת מידע ושהתשתית שלהם נמצאת במרכזיה ברחוב, בניגוד לסיב אופטי שמגיע ישירות אל בית הלקוח.

כל סיב אופטי מאפשר העברת מידע במהירות של 1,000 מגה-בייט לשנייה – פי 10 ויותר מהמהירות המתקבלת משימוש בכבלי נחושת. כבל אופטי מכיל בתוכו מספר רב של סיבים, וכך באופן תיאורטי, ניתן להגיע למהירות של טרה-בייט (אלף גיגה-בייט) ויותר. ובעוד מהירויות כאלה נראות גדולות הרבה מעבר לנדרש במשקי בית כיום, הרעיון הוא להביט רחוק מעבר למה שאנחנו מסוגלים לראות.

״מה שהכי קופץ לנו לראש בהקשר של צריכת אינטרנט זה סרטים וסדרות״, אומר הקר, ״אבל בואו ניקח את זה עוד צעד קדימה. אנחנו בעידן של מכשירים חכמים וכבר היום מפתחים מכוניות אוטונומיות, שירצו לתקשר עם הרמזורים והפנסים ברחוב. הקשר הזה אמור לקרות במילי-שניות כדי שלא נתקע את הערים שלנו בפקקים. זאת המשמעות של סיבים בעיניי – זה העתיד. זה לחשוב על מה שאנחנו עוד לא יכולים לחזות, על מה נצטרך כאן בעוד 10 ו-20 שנים. אנחנו מדברים על מוסדות חינוך ובתי חולים ושירותים עירוניים וממשלתיים, לא רק על סטרימינג. לכל אלה צריך תשתית״.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

חיבור מותאם אישית

הגמישות שמציעה תשתית הסיבים פותחת פתח למה שנדמה בתחילה כמדע בדיוני – תשתית אינטרנט מותאמת אישית. ״גיימר, למשל, יכול לבקש שבעה גיגה גלישה, ולקוח פשוט מסתפק רק בגיגה אחד״, מסביר הקר. ״הסיב מאפשר להחזיק על רשת אחת גם את הגיימר או את הצופה הכבד שצורך סדרות ב-4K, וגם את מי שצריך אינטרנט בשביל לקרוא כותרות חדשות באתרים״.

תשתית האינטרנט בישראל היא עדיין שיתופית בעיקרה. כלומר, רוחב הפס שלנו מתחלק עם הבניין כולו, ואיכות האינטרנט שנקבל תושפע מהשימושים של הדיירים האחרים. תשתית הסיבים, לעומת זאת, מסופקת אישית לכל לקוח, ולכן מאפשרת לו למצות עד תום את רוחב הפס שיקבל. ״בהמשך הדרך אנחנו צפויים להגיע למחירים מותאמים״, אומר הקר, ״כל אחד ישלם בדיוק לפי החבילה שמתאימה לו, ולא כזאת שנתפרה למידות שיכילו גם לקוחות אחרים״.

חשוב לציין כי מהירות האינטרנט מושפעת גם מציוד הקצה בביתנו. כך, למשל, מרבית הראוטרים תומכים כיום במהירות מקסימלית של גיגה אחד. כלומר, גם אם תשתית האינטרנט תאפשר לנו מהירות גבוהה יותר – לא נוכל לנצל אותה. גם כבלי LAN (כבלי הרשת הפיזיים שמחברים בין הראוטר לסטרימר או למחשב שלנו) מציעים תמיכה במהירויות שונות, וחשוב להקפיד שיצליחו להעביר את המהירות שהראוטר והחבילה שלנו מאפשרים לספק.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>