מה הומצא בשנת 1991, היה בגודל של כרטיס אשראי ואכסן רק אנשי קשר והודעות?

צדקתם, כרטיס ה-SIM הראשון. השבב הקטן, שכיום מלווה כמעט כל אינטראקציה שלנו עם העולם החיצון, הומצא ממש בתחילת הניינטיז. את הכרטיסים הקטנים הזכורים לכל מי שהיה בבעלותו מכשיר טלפון סלולרי מאמצע שנות ה-90 ועד סוף העשור הקודם, המציאו ב-1996. ככל שהפכו הטלפונים שלנו לדקים יותר, כך הפכו כרטיסי הסים בתוכם לקטנים יותר. בשנת 2010 הומצאו כרטיסי המיקרו-SIM, וכבר שנתיים לאחר מכן עשה השוק עוד קפיצה גדולה לאדם וקטנה לכרטיס, כאשר הומצאו כרטיסי הננו-SIM, המצויים בשימוש כיום. מטבע הדברים, כרטיסי ה-SIM לא רק נעשו קטנים יותר עם הזמן – אלא גם חכמים ומתוחכמים יותר, בדיוק כמו הטלפונים שבתוכם הם יושבים.

דאטה SIM: השלב הבא באבולוציה

העולם הופך לאלחוטי יותר ויותר, הצורך שלנו בחיבור אינטרנט אלחוטי רצוף קיים כמעט תמיד – בין אם לשם עבודה, תקשורת, ניווט או בידור. כרטיסי הסים נולדו הישר לעולם האלחוטי של הטלפונים הסלולריים, וכיום הם מנוצלים בצורה חכמה ורחבה לצורך תקשורת אלחוטית – גם מחוץ לסמארטפון שלנו. בניגוד לכרטיס הסים המסורתי שנועד בעיקר לביצוע שיחות, כרטיסי דאטה SIM עוצבו לתפקד כמו מודם קטן וחזק שביכולתו להעניק חיבור אלחוטי לרשת למכשירים שונים. כהתקן שלא תלוי בתשתית, כרטיס דאטה SIM מאפשר למעשה לקחת איתך את האינטרנט לכל מקום: הכרטיס יכול לגבות את הפס הרחב הביתי, להחליף את החיבור הקבוע או להבטיח חיבור לרשת גם באזורים עם פחות קליטה. ובנוסף לכל, כמיטב המסורת של כרטיסי ה-SIM, הוא נוח ופשוט מאוד לתפעול.

כך אנו מקבלים מענה על צורך מרכזי בימינו: חיבור רצוף ואיכותי לאינטרנט מכל מקום ומכל מכשיר, ללא תלות ברשת הביתית או ברשתות מזדמנות.

איתך בכל מקום: בטאבלט, במכונית ואפילו ברכבת

אחד השימושים המסקרנים והטרנדיים בכרטיסי דאטה SIM בימינו הוא בכלי רכב עם מערכות מולטימדיה – נתונים מצביעים כי יותר מ-20% מהרכבים שימכרו עד סוף שנת 2018 יכילו חיבוריות מובנית לרשת, עד שנת 2020 לא פחות מ-90% מהמכוניות החדשות יהיו מחוברות לאינטרנט ולבסוף – נראה שעד שנת 2025 כל מכונית תהיה מחוברת לא לאחת – אלא למספר רשתות שונות.

לחיבור אינטרנט ברכב יש שימושים רבים וחשובים כגון: ניווט באמצעות waze או כל GPS, תחנות רדיו ומוסיקה, ואולי החשוב מכל – עולם שלם של בידור, סרטונים ומשחקים לילדים במושב האחורי, שיתנו לכם במושב הקדמי הרבה מאוד שקט. כפי שכל הורה יודע, קשה להפריז בחשיבותו של שירות כזה, במיוחד בחודשי הקיץ. כבר היום מתחברים כרטיסי דאטה SIM למערכות מולטימדיה ברכב ומבטיחים גלישה חלקה במהלך נסיעות ללא תלות בסמארטפון. התקנתם, שהופכת נפוצה יותר ויותר, מכניסה לרכב את כל כלי העבודה, תקשורת, הניווט או הבידור, בלי הצורך להחליף מכשיר טלפון כל הזמן וכבונוס שומרת למעשה על הסוללה של הסמארטפון.

קרדיט: Shutterstock

חוץ מהמגמה המתחזקת של חיבור הרכב לאינטרנט באמצעותו, לכרטיס הדאטה SIM יש שימושים רבים נוספים. ראשית, ניתן לחברו לראוטר (נתב) אלחוטי – בדיוק כפי שהנתב הביתי מחובר לקו הטלפון – ובכך ליהנות מאינטרנט ביתי ללא חיבור לתשתית, או מראוטר נייד שיאפשר קישוריות לאינטרנט מכל מכשיר שברשותכם בכל זמן ובכל מקום. בנוסף, חלק מהלפטופים בימינו כבר מגיעים עם כניסה לכרטיס דאטה SIM, דבר המבטיח כי המחשב יהיה מחובר תמיד לאינטרנט. תכונה זו חשובה במיוחד בטאבלטים שלרוב נעזרים ברשתות אלחוטיות. עם כרטיסי דאטה SIM, הטאבלט הופך למכשיר שמחובר תמיד באופן אלחוטי לאינטרנט, ולכלי עבודה ובידור שאינו נח לרגע, בדיוק כמו שמאפשרת עצמאות הגלישה של הסמארטפון.

אם חשבתם שהשימוש בכרטיסי דאטה SIM מוגבל למכשירים הפרטיים שלנו, תחשבו שוב: האם למשל גלשתם לאחרונה ברשת אלחוטית ברכבת או באוטובוס והצלחתם לעבוד על הלפטופ או לראות סדרה בטאבלט תוך כדי הנסיעה? חיבור שכזה, שהופך נפוץ יותר ויותר, התאפשר בדיוק בזכות אותם כרטיסי דאטה SIM שהותקנו בהם, שמספקים חיבור חזק לאינטרנט למשתמשים רבים, אפילו תוך כדי תנועה. כרטיסים אלו גם מחברים לאינטרנט גם מוצרים חכמים, למשל מצלמות CCTV, שחייבות מטעמי אבטחה חיבור רצוף ואמין לרשת.

בקרוב: רכב חכם, ומכונות מקושרות

יותר מ-7 מיליארד מכשירים ברחבי העולם מחוברים כיום לרשתות אלחוטיות, ומספרם צפוי לעלות עם חדירתן הגוברת של רשתות דור 5 ורשת האינטרנט של הדברים (IoT), המתבססת על השלב הבא באבולוציה של כרטיסי הסים: כרטיסי SIM M2M.

ב"אינטרנט של הדברים" הכוונה למגוון רחב של מכשירים חכמים המחוברים לאינטרנט, לטובת תהליכים שונים של ייעול ואוטומציה, כולל תהליכי M2M (Machine-to-Machine), בהם שני מכשירים המחוברים לאינטרנט "מעבירים" ביניהם מידע ומבטלים את הצורך בהתערבות אנושית. כל זה מתאפשר בזכות כרטיסי SIM M2M, שיספקו לכל מוצר חכם חיבור תמידי לאינטרנט ולמכשירים האחרים המחוברים אליו גם הם.

תהליכי M2M ישנו מן היסוד את העולם סביבנו. קחו למשל את עולם הרכב. חיבור הרכב לאינטרנט מציע מצד אחד אינספור אפשרויות תקשורת ובידור לנוסעים ומגביר מצד שני את בטיחות הנסיעה והנוסעים על ידי איסוף נתונים על הרכב והנסיעה ושמירתו בענן, כדי לדווח על בעיות, לשמור על מרחק ביטחון בנסיעה, לעקוב אחר הרכב מרחוק (כשהילדים יתבגרו ויעברו למושב הנהג), לאתר רכב גנוב, לחברו למוקד תיקונים וגרירה, ועוד.

הטכנולוגיות מבוססות האינטרנט שכבר מצויות בפיתוח יהפכו את הרכב לחכם מאי פעם כבר בעתיד הלא רחוק. הן יאפשרו למכוניות להעביר מידע זו לזו בנוגע למהירות הנסיעה הרצויה ותנאי הכביש או לתקשר עם תשתיות חכמות, כמו רמזורים ותחנות דלק ללא התערבות הנהג.
בקרוב, עוצמת החיבור לאינטרנט תהיה פרמטר חשוב בבחירת רכב, בדומה לכוח סוס או קילומטראז' כיום. הדרך לשם כבר החלה, עם כרטיסי דאטה SIM שמתחברים כבר היום למערכות המולטימדיה ברכב, ומבטיחים חיבור איכותי לאינטרנט, ונוחות מרבית.