ההבדל בין ספק לתשתית

למרות שאנחנו רגילים לחשוב על אינטרנט במונחים מופשטים (אנחנו לא "רואים" אותו והוא לכאורה נמצא בחלל שאנו עומדים בו), ננסה לחשוב עליו כרגע כדבר פיזי לחלוטין, שנקודת הקצה שלו היא כמובן הראוטר שעומד אי שם בבית או במשרד. יותר קל לחשוב על זה כמו כביש ומכונית: שני אמצעים שאין להם שום רלוונטיות אם השני איננו קיים.

תשתית לענייננו, היא הכביש: אלו הם החיווטים והצינורות הפיזיים שפרוסים מארון התקשורת המרכזי ממש עד הבית שלנו ועוברים מתחת לאדמה. התשתית היא זו שבה זורם המידע. בישראל פועלות ארבע חברות תשתית מרכזיות: בזק, הוט, סלקום (שמשתמשת בתשתית של הוט) ופרטנר (שמשתמשת בתשתית הקיימת של בזק).

ספק הוא למעשה המכונית שלנו, הסוג שאיתו אנו נוהגים ומפיקים איכות, חוויית נהיגה והתאמה לכמות הנוסעים או מרחקי הנסיעה, או במקרה שלנו, התאמת התכנים האישית שתתאים לנו. באמצעות הספק, מתאפשר לנו "לנסוע" בתשתית האינטרנט ולקבל תוכן שמוקרן על צג הסמארטפון או המחשב.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

דברים שחשובים לדעת על התשתיות בישראל

המידע שאנחנו נחשפים אליו באמצעות גלישה, שוכן על שרת כלשהו בישראל או בעולם. תשתית האינטרנט היא זו שמזרימה אותו עד הבית ולכן נצטרך לבחור במסגרתה את מהירות הגלישה (האם 100 מגה יספיקו לנו, או שעדיף 150 מגה? האם נעדיף להסתפק במהירות נמוכה יחסית של 40 מגה?).

כיום הולכת ותופסת תאוצה פריסת הסיבים האופטיים, שמשפרת משמעותית את איכות התשתית. יחד עם זאת, הפריסה יקרה ומורכבת ולכן עדיין נמצאת בחיתוליה. כיום ניתן ליהנות מתשתית סיבים אופטיים ביתית רק בגוש דן ובשכונות המרכזיות בערים הגדולות בלבד, על ידי רכישת תשתית פרטנר סופר פייבר.

דברים שחשובים לדעת על תשתיות האינטרנט בישראל

דברים שחשובים לדעת על תשתיות האינטרנט בישראל  קרדיט: Shutterstock

אז מתי להתקשר לחברת התשתית שלי?

אם אתם מבחינים בנורת סנכרון כבויה או מהבהבת בראוטר שלכם, כאשר קיימת בעיה בטלפון הקווי או במערכת הבית החכם, חייגו לתשתית. לפני שתעשו זאת מומלץ לנתק את הראוטר לדקה-שתיים מהחשמל ולרסט את המחשב. לפעמים זה פותר את התקלה.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

ומתי לחייג לספק?

אם אתם חווים גלישה איטית, לא אחידה כתוצאה מכל מיני ניתוקים, כשיש תקלה בגלישה אך נורת הסנכרון קבועה, זה הזמן להרים טלפון לספק האינטרנט שלכם ולברר מה קורה.

אז מתי להתקשר לחברת התשתית שלי? האם צריך בכלל לפנות לספק?

אז מתי להתקשר לחברת התשתית שלי? האם צריך בכלל לפנות לספק?  קרדיט: Shutterstock

חבילה משולבת של תשתית וספק

מאז הרפורמה בשוק האינטרנט בשנת 2015, חברות רבות עברו למכור חבילות משולבות של תשתית וספק. הבלבול בין שני האמצעים, כמו גם הרצון של החברות עצמן לרכז את השליטה בשוק הובילו לכניסתן של חברות רבות לעולם התקשורת והשפיעו על ירידת המחירים באופן משמעותי. אם בעבר תשתית נמכרה במחירים גבוהים בעקבות הריכוזיות של השוק, כיום ניתן למצוא אותה בעשרות שקלים לחודש. בנוסף, אנו הצרכנים יכולים לעבור בין תשתיות וספקים כמה שרק נרצה, כל עוד המחיר והתנאים נאים בעינינו. חשוב רק לציין שלא מדובר בניוד כפי שמתרחש בסלולר, אלא בניתוק יזום של החברה (תשתית או ספק, או שניהם) ולעתים המעבר כרוך בהחזרת ציוד הקצה לחברה הקודמת.

שנסכם?

בסופו של דבר, ספק לא יכול להתקיים בלעדי התשתית ולהיפך. אלו שני אמצעים שהפעלתם מצריכה אמצעים נפרדים ולכן הם מתקבלים בנפרד. כיום מתאפשר לרכוש ספק ותשתית מאותה החברה ולרכז אצלה את כל נושא האינטרנט, כמובן בהנחה והתנאים כמו מהירות הגלישה והמחיר מתאימים לכם.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

הכתבה בשיתוף  smartcut השוואת מחירי תקשורת