כבר 31 שנים שהיא מתקיימת, ועידת ה-MWC (קיצור של GSMA Mobile World Congress), אשר נחשבת לוועידת הסלולר העולמית. בשנים האחרונות היא נערכת מדי תחילת מרץ בברצלונה שבספרד ומדי יולי בשנגחאי אשר בסין, ומגיעים אליה כמאה אלף מבקרים מתחומים שונים בתעשייה, ביניהם מנהלים ובכירים המייצגים את מפעילות הסלולר השונות, נציגים של יצרניות מוצרים, ספקי מכשור ומנהלי תוכן ועיתונאי דיגיטל מכל רחבי העולם.
גם נציגי פרטנר השתתפו בתערוכת הסלולר האחרונה שהתקיימה בברצלונה, וביניהם מולי לוי, מנהל תחום השקות ציוד קצה. אז בואו נדבר על הכרזות הגדולות והמעניינות של הוועידה ובעצם על מה שמעניין באמת – חידושים מסעירים בעולם הסלולר.

אז מה חדש?
"אני חושב שעיקר העניין היום הוא לאו דווקא המכשירים הסלולריים החדשים, אלא טכנולוגיית העתיד ובעיקר אותה רשת ניסיונית של G5 שצפויה להגיע אלינו בסביבות 2020".

מה כל כך מסעיר בדור החמישי? במה הוא שונה מהדור הרביעי?
"וואו! הדור החמישי הוא שדרוג משמעותי מהדור שלפניו. אם התרגלנו להוריד תכנים במהירות של 150-300 מגה פר שנייה, הדור החמישי יאפשר לנו להוריד 1 ג'יגה בשנייה.
זאת מהירות מדהימה שכרגע אין שום תשתית בעולם שתומכת בה. יש כמה ניסויים שעשו בסן פרנסיסקו ובעיירות נוספות שפרשו רשת ניסיונית של G5, אבל זה עדיין לא התחיל באופן רשמי.
מעבר למהירות המטורפת, ה-G5 יאפשר לנו לצמצם את הפינג מ-10-20 מילי שניות כפי שיש לנו כרגע, לפינג שיושב על מילי שנייה אחת, מהירויות כאלה הן מה שיוכל לאפשר את טכנולוגיית העתיד המסעירה כמו ערים חכמות, למשל וכל הסיפור של האינטרנט של הדברים. אגב, תל אביב חזקה מאוד במרוץ, וגם היא צפויה להפוך בעתיד הקרוב ל'עיר חכמה'".

מה זה פינג?
פינג הוא אות שנשלח כדי לדעת מהי מהירות התקשורת – מהירות העברת הידע. זה אות שנשלח וחוזר. במקרה זה אפשר להגיד פשוט שה-G5 יאפשר לנו לצמצם את תגובת השרת בעשרות אחוזים ובמיני-שניות. או פשוט להגיד, כפי שאמרנו, שזאת רשת במהירות בלתי נתפסת במושגים שלנו היום.

תן כמה מילים על עיר חכמה. מה היא יודעת לעשות?
הדוגמא הקלאסית לעיר חכמה היא מערכת הרמזורים. מערכת רמזורים שיודעת לפרק ולפתוח פקקים. כזו שיודעת להאריך ירוק בצומת אחד ולקצר אותו באחר, לדוגמא, יביא לשחרור הפקק במרכז העיר והיא תעשה את זה בזמן אמת ובכל רגע נתון תפעל כדי להזרים מכוניות בעיר. הרמזורים עצמם גם ידברו עם המכוניות האוטונומיות שנתחיל לראותן ברחובות בעתיד הלא רחוק, בזמן שאנחנו לא נצטרך לעשות דבר מלבד לשבת וליהנות מהנסיעה.
אגב, חידוש מרתק נוסף במכונית האוטונומית הוא שגם מצלמת הדשבורד תהיה מצוידת בסים ובחיישן אשר במקרה של תאונה – מכל סיבה שהיא – יוכלו להתקשר אוטומטית לכוחות ההצלה, וליידע אותם במיקום המדויק של הרכב".

זה נשמע מדהים. אבל בוא נדבר על חידושים שמעניינים גם אנשים ללא רישיון נהיגה
"מהפכת האינטרנט של הדברים, שקורמת עור וגידים כבר עכשיו, היא עדיין מעניינת ומסעירה. כשהחידוש הגדול הוא שהממשק שלנו מול הסמארטפון ומכשירי האלקטרוניקה השונים כבר לא ייעשה מול מסכי המגע, אלא ע"י פקודות קוליות, שזה אחד השווקים המרתקים והמתפתחים ביותר היום בענף הסלולר.
גוגל עם הגוגל אסיסטנט ואמזון עם רמקול האקו שלה למעשה נלחמות זו בזו, ומייצרות רמקולים חכמים במחירים זולים שניתן להציב בבית בחיבור WIFI, ולדבר אליהם בפקודות קוליות. המטרה היא לשלוט בעזרת הפקודות הקוליות הללו במגוון מאוד רחב של מכשירים אלקטרונים והידיים שלנו משתחררות לעשות כל דבר אחר, שזה משהו די רציני לאנשים כמונו שכל היום מסתובבים עם טלפון שתופס לנו את היד".

נכון. ומה צפוי לנו שם בתחום המכשירים? "תראי, זה לא שזנחנו את התחום הזה, אבל אין הכרזות משמעותיות של ממש נכון לרגע זה, מלבד ההכרזה של סמסונג על הגלקסי S9 וה-S9 פלוס, שהם למעשה גרסה מחודשת ומשופרת של ה-S8  ושל ה-S8 פלוס.
מגמה ברורה שאפשר לשים לב אליה, ואני עדין לא יודע להגיד אם זה טרנד טוב או רע וכנראה שאת זה הצרכנים כבר יגידו, היא שיותר ויותר יצרניות סלולר חוזרות לאמץ את העיצוב של מסך המגע בדומה לאייפון X. מדובר על מסך ללא גבולות אבל עם 'גבה' כזאת באמצע, שבתוכה נמצאת המצלמה הקדמית."

בעיניי הדבר הכי חשוב בטלפון הוא המצלמה
תכלס. ולמעשה החידוש המעניין ביותר בגלקסי s9 ו-s9 פלוס, לדעתי, הוא המצלמה שלו, שמכילה מפתח צמצם דינאמי, ואני אסביר: העין האנושית עובדת כמו צמצם של מצלמה. כשאנחנו נמצאים בחדר חשוך, האישונים שלנו מתרחבים כדי לקלוט יותר אור, וכך גם המצלמה – בצמצם גדול נכנס יותר אור למצלמה.
החיסרון במצב הזה הוא שאת אומנם רואה יותר דברים, אבל בצורה פחות ממוקדת. לעומת זאת, כשהצמצם סגור או כשהאישונים מכווצים, את רואה יותר בצורה יותר חדה, אבל פחות אלמנטים. ב-S9 פלוס הצמצם הוא דינאמי, והוא משתנה באופן אוטומטי ועל כן מאפשר לך תמונות חדות ובבהירות גבוהה, בכל תנאי תאורה.

תגיד, מלבד העיצוב המשתנה, נדמה שכבר אין הבדל משמעותי בין המכשירים של זמננו
"זה נכון. בשנתיים האחרונות אנחנו עדים לכך שהסמארטפונים מצוינים בכל רמות המחירים, כשההבדלים בין המכשירים עצמם הם בעיקר ברזולוציית המסך ובאיכות המצלמה. את שאר הדברים או הפעולות שרובנו עושים עם הטלפונים שלנו, כל המכשירים עושים מעולה, בכל רמות המחיר".

קראתי שנוקיה ממשיכה עם טרנד הרטרו של להשיק מחדש מכשירי דגל נוסטלגיים
"נכון מאוד. נוקיה ממשיכה להכריז על רימייקים למכשירי רטרו, כשהדגם החדש הוא ה-8110 הנוסטלגי, דגם מעוקל בצורת בננה שהיה פעם מאוד אהוב. הבשורה היא שנוקיה ציידה את הדגם הישן בתמיכה בדור הרביעי, שתאפשר גישה למספר שירותים ואפליקציות כולל פייסבוק ו-וואטסאפ. זה מתאים לצעירים נוסטלגיים וחובבי רטרו, ולאנשים שרוצים קו משני עבור כניסה ויציאה של שיחות טלפון".


בקיצור, עולם הסלולר ממשיך לרוץ קדימה ואנחנו נמשיך לרוץ אחריו. אנחנו פשוט ממש נהנים מזה.
לגמרי.