"ללכת לקולנוע זה כמו לחזור אל הרחם", פסק פעם פדריקו פליני, מגדולי הבמאים בתולדות הקולנוע. "אתם יושבים שם בשקט ובחושך, במצב מדיטטיבי, ומחכים שהחיים יופיעו על המסך. אנשים צריכים ללכת לקולנוע כשהם מלווים בתמימות של עובר".

יומרני? רומנטי יתר על המידה? יכול להיות, אבל במשך עשרות שנים האמונה הזאת אכן תחזקה את הקולנוע כאמנות ייחודית. אחרת, אי אפשר להסביר את העובדה שבחרנו מרצוננו לחלוק מרחב חשוך וצפוף, לרוב עם רצפה דביקה, כשסביבנו אנשים זרים לחלוטין – והכל כדי לצפות יחד במסך בד גדול. אלה שעתיים או שלוש של התנתקות מהמציאות, והיסחפות בעולם מקביל שנוצר במיוחד עבורנו. זה לא מקרי שבשניות הראשונות שאחרי היציאה מהאולם, אנחנו נמצאים בתחושת זרות. פליני תיאר את זה כלידה מחדש, אחרים השוו לביקור בכנסייה. מה שבטוח הוא שמדובר בחוויה שאין לה מקבילה אחרת.

ובכל זאת, בשנים האחרונות התרבו נביאי הזעם שמיהרו להכריז על ״מותו של הקולנוע״. במאים כמו מרטין סקורסזה, קוונטין טרנטינו ודיוויד קרוננברג, קוננו על אובדן הקסם לנוכח עלייתה של הטלוויזיה. אלא שהמציאות מוכיחה בדיוק את ההפך. 2018, למשל, הייתה השנה הרווחית ביותר בתולדות הקולנוע – והיא לא היחידה. בכל אחת מהשנים האחרונות נשבר השיא מחדש שוב ושוב, עד שנחת על סכום הכנסות כולל של 41.1 מיליארד דולר. אל דאגה, ב-2020 גם הנתון האסטרונומי הזה יישבר.

לפרטים והצטרפות לפרטנר TV >>

75 מיליון צפיות בחודש לסרט בודד

הדרך הנכונה לדבר על המהפכה בתחום הקולנוע הוא על שינוי בחוויית הצפייה. אם יש משהו שלמדנו בשנים האחרונות הוא שאנשים עדיין אוהבים קולנוע ומוכנים לשלם עבורו – אבל הרבה יותר בררנים בבחירות שלהם. מאז היווסדו של הקולנוע חצו רק 41 סרטים את רף ההכנסות של מיליארד דולר, יותר ממחצית מהם עשו זאת בחמש השנים האחרונות. שמות כמו ״הנוקמים: סוף המשחק״ (2.74 מיליארד דולר) ו״עולם היורה״ (1.67 מיליארד דולר) מובנים מאליהם, אבל גם סרטים כמו ״רפסודיה בוהמית״ (903 מיליון דולר), ״שחקן מספר אחת״ (582 מיליון דולר) ו״אימה במצולות״ (530 מיליון דולר) ריסקו קופות ברחבי העולם בשנה האחרונה. אפילו ״הספר הירוק״ – זוכה פרס הסרט הטוב ביותר באוסקר, שנחשב לאורך השנים למסחרי הרבה פחות – חגג עם 320 מיליון דולר.

לו היינו בעיצומה של דרמה משפטית על גורלו של הקולנוע, זה היה השלב בו עורך דין כריזמטי היה זועק ״התנגדות״ וזוכה להסכמת השופט. העובדה שאנשים עדיין אוהבים קולנוע לא בהכרח מעידה על אותה אהבה לחוויית הקולנוע. 2019 צפויה על פי התחזיות להיות הראשונה אי פעם שבה שירותי סטרימינג כמו נטפליקס ואמזון יציגו רווחים ונתח שוק גדולים יותר משל תעשיית הקולנוע. מנויי שירותי הסטרימינג לא ימצאו את הנתון הזה מפתיע – הם חוו אותו ממקור ראשון.

לצד הצלחות קופתיות גדולות של סרטי גיבורים ומחזות זמר ענקיים על המסך הגדול, נהנתה הטלוויזיה מכמה וכמה הצלחות מסחררות. ״קופסת הציפורים״, להיט האימה והמסתורין בכיכובה של סנדרה בולוק, קבע בשנה שעברה שיא של 45 מיליון צפיות ברחבי העולם בשבוע אחד; ״תעלומת רצח״ בכיכובם של אדם סנדלר וג׳ניפר אניסטון, שיצא רק בתחילת הקיץ הנוכחי, כבר הספיק לרסק את השיא הזה – שכן הוא צבר 31 מיליון צפיות בשלושה ימים בלבד, ו-75 מיליון צפיות בתוך חודש. אל הרשימה זאת אפשר להוסיף שמות כמו ״משולש הגבולות״, ״הדייט המושלם״ ו״בהיר״ – כולם סרטי סטרימינג שלו היו מוקרנים בקולנוע, היו מככבים בצמרת רשימת שוברי הקופות.

לפרטים והצטרפות לפרטנר TV >>

וויל סמית ומרטין סקורסזה כבר בחרו בטלוויזיה

נטפליקס ואחיותיה לסטרימינג לא מסתפקות רק בנתוני צפייה מרשימים, אלא גם לוטשות עיניים אל הפרסים הגדולים ולסינפילים מושבעים. הסרט ״רומא״ זכה בטקס האוסקר האחרון ל-3 פסלונים משמעותיים, כשלפני שנתיים זיכו ״מנצ׳סטר ליד הים״ ו״הסוכן״ את אמזון באוסקרים הראשונים שלה. גם המבקרים והמעריצים מקדישים נתח נכבד מהאזז בתעשיית הקולנוע לסרטים שלא הוקרנו בטלוויזיה. ״אוקג׳ה״, ״לכל הנערים שאהבתי״, ״דוכן הנשיקות״, ״חולי אהבה״ ועוד הפכו ללהיטי ענק עולמיים, ועשו זאת מתוך ספריית תכנים טלוויזיונית.

התהליך הזה גורר אחריו זרם אדיר של יוצרי קולנוע מובילים, שהופכים את הטלוויזיה לכר היצירה החדש שלהם. מדובר בשמות כמו מייקל ביי (״Six Underground״), האחים כהן (״הבלדה על באסטר סקראגס״), סופיה קופולה (שעובדת על הסרט ״On The Rocks״ עבור אפל TV פלוס) ולא פחות ממרטין סקורסזה עצמו – שישיק בחודשים הקרובים את אחד מהסרטים הגדולים של השנה, ״האירי״, דרמת פשע שמאחדת על מסך אחד את רוברט דה נירו, אל פצ׳ינו וג׳ו פשי. לצד הקרנה קולנועית באולמות נבחרים, הסרט יהיה זמין לצפייה החל מהיום הראשון למנויי נטפליקס.

לפרטים והצטרפות לפרטנר TV >>

גם הכוכבים הגדולים בעולם (בין היתר: וויל סמית׳, ריאן ריינולדס, כריס אוואנס) כבר נהנים מהכיסים העמוקים של חברות הסטרימינג. למעשה, ריינולדס הוכתר לאחרונה כשחקן עם המשכורת הגבוהה ביותר בהוליווד – הודות ל-27 מיליון הדולרים שגרף עבור הסרט “Six Underground”.

פספסתם את הסרט בקולנוע? תיכף תקבלו עוד הזדמנות

לצד פריחתו של הקולנוע בטלוויזיה, נהנה המסך הקטן גם מצמצום חלונות ההפצה הקולנועיים. אם בעבר נדרשנו להמתין שנתיים כדי שסרט גדול יהיה זמין בטלוויזיה, כיום הצטמצם הפער לשלושה חודשים. חלק מהסרטים עדיין מוקרנים בקולנוע – בעודם זמינים לצפייה בבית. במקרה של סרטים מקוריים מבית נטפליקס, או דיסני שכבר הכריזה שתביא את כל סרטיה החדשים לשירות החדש שלה, פער הזמנים הוא כמעט מיידי. מה שאומר שאם פספסתם סרט שרציתם לראות, או שפשוט לא התחשק לכם לקום באותו יום, להתלבש, לנסוע, לחפש חנייה, למצוא כרטיס במקום טוב ולסבול מהשכן לאולם שמסנוור אתכם עם הטלפון – תוכלו פשוט לחכות כמה חודשים ולראות אותו בנוחות.

כמו הרבה הכרזות דרמטיות, גם זו על מותו של הקולנוע נובעת בעיקר מהפחד משינוי. דברים לא מתים מפני שאנשים מחליטים לצרוך אותם אחרת – הם פשוט משתנים, מתפתחים ומתקדמים. הטלוויזיה מאפשרת לנו לצרוך שלל עולמות תוכן מתקדמים, שבעבר היינו צריכים לחפש במקומות ספציפיים מאוד. הכל רק במרחק לחיצה אחת בשלט.

פרטנר TV גם באפליקציה! >>