לא צריך יותר מכמה דקות כדי להבין ש"פחמן משודרג" ("Altered Carbon"), שעלתה בנטפליקס, היא החלום הרטוב של כל חובב מדע בדיוני ופנטזיה. הפקה עתירת תקציב שמביאה את הדיסטופיה העתידנית של הסופר ריצ'רד ק. מורגן לחיים. הסדרה מתרחשת 400 שנה מהיום, בעולם מלוכלך ומלא ניאון, בו ניתן "להוריד" (download) את התודעה האנושית ולהעביר אותה מגוף לגוף בתהליך שנקרא "שרוול" – דבר המעניק חיי אלמוות, לאלה שיש ברשותם את הכסף לכך.

"פחמן משודרג" היא הסדרה הכי גרנדיוזית של נטפליקס עד כה, במהלך שנראה כקריאת תיגר מול הפקות הענק של המתחרות – ווסטורלד ומשחקי הכס של HBO וסיפורה של שפחה של HULU. "פחמן" מציעה חוויה ויזיאולית מרשימה יחד עם סיפור מורכב ועמוק. הסדרה משתמשת באסתטיקת הסייברפאנק העתידנית של בלייד ראנר והרוח במעטפת, ובדומה לסרטים, היא עוסקת בשאלה מהי מהות האדם, בעידן של אינטילגנציה מלאכותית. היא שואלת גם האם טבעו של האדם הוא טוב או רע, תוך כדי הרבה עירום, סקס ואלימות.

"פחמן" מנסה לשלב בין כמה עלילות שונות: סיפור של מלחמת מעמדות, תעלומת רצח עתידנית וסיפור התנגדות הרוחנית לחיי נצח. העלילה עצמה קופצת בין עבר, מציאות וחזיונות עתידניים של טאקשי קובץ' (המוגלם על ידי ג'ואל קינמן שמוכר מדה קילניג ובית הקלפים)  לוחם חירות,  "שליח", בעל כוחות מיוחדים שחוזר לתחייה אחרי 250 שנה כדי לעבוד כבלש שחוקר את הרצח של "מת'" בשפת הסדרה המעמד הגבוהה ביותר שמייצר את כל מה שעבורו נלחם בעבר. הסדרה מלאת התרחשויות ואין אף רגע דל גם לא כדי ליהנות מעולם המרתק והיפיפה שנבנה. כל סצנה כתובה כך שתעביר מידע ותקדם את העלילה, הפרק הראשון מרגיש כמעט כמו מילון מושגים שבו כל דמות מסבירה על עצמה ועל חוקי העולם. רק בהמשך הסדרה היא מצליחה להפסיק להסביר ולתת לדמויות לפעול.

יוצרת הסדרה, לייטה קלוגרידיס (שליחות קטלנית ג'נסיס), מצליחה להכנס ללא מאמץ לעולם הגברי של המדע הבדיוני ואפילו מביאה דמויות נשיות חזקות ומעניינות כמו הבלשית אורגטה או מנהיגת לוחמי החופש האגדית ובו זמנית לדבר על אלימות כלפי נשים שאינה נעלמת גם בעתיד הרחוק. כל זה תוך כדי שמירה על דמויות הפילם נואר – הבלש, הפאם פתאל והעלמה במצוקה.

למרות ההתעסקות השטחית ברעיונות הפילוסופיים ועלילה מסובכת שיוצרת כמה חורים, פחמן משודרג מצליחה, בזכות יופיה החזותי המרהיב והקולנועי והדמויות המרתקות והחזקות, להצטרף לגל המדע הבדיוני ששוטף את המסכים לאחרונה, הכולל את בליידראנר 2049, הרוח במעטפת, תרופה לבריאות ואת מראה שחורה של נטפליקס ולהפוך לאירוע תקשורתי ולסדרה שחובה לראות גם אם זה רק בשביל התענוג הויזאולי.

לצפייה בפרטנר TV >>