נטפליקס כבר עשתה מהפכה בדרך שבה אנו צופים בטלוויזיה כשלימדה אותנו מהי צפיית הבינג', ואחרי שלמדנו וראינו כי טוב, אנחנו כבר לא יכולים אחרת. חלקנו בכלל לא מתחילים לראות סדרות שאין להן לפחות עונה שלמה זמינה. פעם עצם הרעיון שחברת תוכן תעלה את כל הפרקים של סדרה חדשה בבת אחת היה נראה מופרך, וללא שום הגיון כלכלי. נטפליקס הראתה שאין לה שום בעיה לעשות דברים שאפתניים ואחרים לגמרי מהמקובל, והיא ממשיכה לעשות את זה עכשיו ובגדול גם בעולם הסרטים. החברה הודיעה שתקציב התוכן העצום שלה, של 8 מיליארד דולר ב-2018 יושקע גם בהפקה של כ-80 סרטים מקוריים, שיעלו לשירות של נטפליקס בבכורה, בלי הפצה מוקדמת בבתי הקולנוע. זאת כמובן, בלי קשר לקטלוג האינסופי של סרטים מכל הז'אנרים שכבר קיימים היום בשירות.
קומדיות בבוקר, דרמות בצהריים ומתח בלילה
מה שחשוב לנטפליקס הוא לדאוג שהמנויים שלה יהיו מרוצים ולהציג להם תוכן חדש כל הזמן. היא גם יודעת תמיד עוד לפנינו מה אנחנו רוצים לראות. ההבנה שצפיית הבינג' בסדרות היא לפעמים מחויבות גבוהה מדי למישהו שלא רוצה להשקיע סוף שבוע שלם בהתמכרות לתכנית אחת, מחייבת להביא אלטרנטיבה – סרטים, רבותיי, סרטים. כשאנחנו רואים סרט אנחנו יודעים שזאת הפוגה של שעתיים, בלי מחויבות, סוג של "חפוז" טלוויזיוני.
איך עושים סרט לפי אלגוריתם?
"בהיר" בכיכובו של ויל סמית', בתקציב ענק של 90 מיליון דולר, היה המבחן המשמעותי ביותר של נטפליקס בהפקת סרטים מקוריים. למרות הביקורת הקטלניות, הוא הפך מהר מאוד לאחד התכנים הנצפים ביותר בהיסטוריה של נטפליקס. במקרה הזה, האלוגוריתם הראה שהוא חזק יותר מהמבקרים. הסרט בנוי על פי הנוסחה המצליחה של כל מה שאנחנו אוהבים לראות: מתח, מדע בדיוני, פשע, שוטרים, אקשן, יצורים מיסטיים וכמובן ויל סמית'. ברור שנטפליקס כבר עובדים על סרט ההמשך.
שוברי קופות, ללא קופות
אחת ההפתעות הגדולות של צופי הסופרבול השנה היתה הפרסומות של נטפליקס, ששוב שינתה את כל חוקי המשחק. בלי שום קידום או הכנה מראש עלה הטריילר של הסרט "פרדוקס קלוברפילד", שחשף שסרטו החדש של ג'יי ג'יי אברהמס לא יוצג בבתי הקולנוע, או יצא במהדורת DVD, אלא יהיה זמין בבכורה בסטרימנג מיד לאחר המשחק. המהלך הפרסומי המבריק הצליח לייצר המון רעש, קלוברפילד היה הנושא הכי חם ברשת והסרט כמובן זכה למיליוני צפיות.
"קלוברפילד" ו"בהיר" הם רק ההתחלה ונטפליקס מפציצה ברכישות חסרות תקדים עם סרט חדש בכיכובה של נטלי פורטמן (Annihilation) שיופץ ב-12.3 במרץ בנטפליקס רק 16 ימים לאחר יציאתו לקופות בארה"ב, סרט חדש בבימוי של סקורסזה ובכיכובו של רוברט דה נירו שיצא בסוף השנה (The Irishman), וחתימה על חוזה רחב היקף עם התסריטאי ריאן מרפי. חשוב גם לציין שנטפליקס לא מסתפקת רק ב"שוברי הקופות" הקלאסיים וממשיכה לאתגר את התעשייה כולה. הסרט "פרחים בבוץ", המועמד ל-4 פרסי אוסקר, מראה שנטפליקס לגמרי יכולה לשחק גם במגרש של המבקרים.
האם העתיד של בתי הקולנוע בסימן שאלה?
"שיטת ההפצה של סרטים, בארה"ב בעיקר, אבל גם בכל העולם, היא די מיושנת ביחס לשירות לפי דרישה שאנחנו מספקים", דבריו של טד סרנדוס סמנכ"ל התוכן בנטפליקס מראים שהם לא מפחדים מאף אחד ואפילו עושים שרירים לשחקנים הוותיקים. ריד הייסטינגס, מנכ"ל נטפליקס, אפילו טוען שטלוויזיות ה-60 אינץ' של היום הן הרבה יותר איכותיות מאולמות הקולנוע, כך שחווית הצפייה הטובה ביותר יכולה להיות פשוט בסלון שלנו.
אם כך, האם זה הסוף של הפרמיירות הנוצצות והשטיח האדום? כנראה שלא, אחרת על מה ידברו בחדשות הבידור בערוץ !E, אף אחד לא יכול למנוע מאיתנו את הגילטי פלזר הזה. האמת שנטפליקס מייצרת פה המון הזדמנויות חדשות לתעשייה, שמאפשרות לנו כצופים לזכות בעוד הרבה תוכן טוב. השיטה החדשה להפצת התוכן מערערת את תעשיית הקולנוע מצד אחד אך גם מייצרת הזדמנות אדירה לאולפנים, שלעיתים חוששים מהעלויות הגדולות שכרוכות בהפצה הקולנועית. אם האולפן לא יכול לעמוד בהוצאות, אין שום בעיה, נטפליקס כבר תדאג לפתוח לו את הארנק, הכל בשביל לעשות לנו שמח. ולמרות הכל, לא משנה כמה תוכן מעולה יהיה לנו זמין עכשיו, אנחנו כנראה תמיד נשאיר את המקום להתרגשות הקטנה והחמימה שעוטפת אותנו כשאנו מתיישבים עם קופסת פופקורן ורואים סרט על המסך הגדול.