קודם כל – מה זה בדיוק IoT וכיצד הוא עובד?

האינטרנט של הדברים, או במינוח הלועזי המוכר – IoT, הוא תחום טכנולוגי שעוסק בחיבור אוטומטי של מכשירים שונים האחד לשני בצורה שיכולה לתקשר ביניהם, ולשרת את הנוחות והיעילות של חיינו. את הדוגמאות השכיחות ביותר של האינטרנט של הדברים בחיינו כיום, אנו מוצאים במערכות בית חכם, ערים חכמות, מפעלים חכמים ומוקדים אחרים בהם קיים תהליך אוטומציה.

אם ניקח את הדוגמה הביתית, הרי שמערכת IoT איכותית היא כזו שיודעת לכוון את עוצמת האור, טמפרטורת המיזוג, חימום המים ומרכיבים אחרים של חיי הבית, ועושה זאת באופן אוטומטי ומדויק בהתאם לפרמטרים שהיא מתוכנתת לספק. מערכות דומות קיימות בכל רמה, החל מניהול פסי ייצור במפעלים, דרך ניהול מערכות עירוניות של תחבורה ותשתיות, וכלה במערכות השקיה רחבות היקף בענף החקלאות.

בבסיס כל מערכת כזו נמצאים חיישנים חכמים, המחוברים לכל יחידת קצה, והופכים אותה לחלק מהרשת בצורה שיודעת לתקשר – להעביר קלט ופלט – עם שרת המערכת ועם יחידות הקצה הרלוונטיות האחרות. עוצמתן של מערכות אלה, אם כן, תלויה לחלוטין ביכולת של אותם חיישני קצה להתייעל.

הקפיצה הטכנולוגית בתחום ה-IoT תהפוך את חיי היום-יום שלנו לחכמים יותר

כפי שניתן להבין, מקור הקפיצה הטכנולוגית המשמעותית ברשתות ה-IoT, נעוץ בעיקר בשיפור משמעותי של יכולת חיישני הקצה לתקשר בצורה יעילה. ברמה הרעיונית, בכדי שרשתות תקשורת כאלה תהיינה יעילות, כל יחידה בהן צריכה לעמוד בארבעה קריטריונים משמעותיים, המכונים גם "ארבעת ה-Cים:

  • Current (זרם) – צריכת החשמל של יחידות הקצה צריכה להיות נמוכה מאוד, כך שלא יהיה צורך להחליף סוללה או לבצע בה תיקוני חשמל לעתים תכופות.
  • Cost (עלות) – עלות חיישני הקצה ועלות החיבורים למכשירים השונים צריכה להיות נמוכה.
  • Coverage (כיסוי) – הקליטה של חיישני הקצה צריכה להיות מיטבית, גם בתנאים קשים מהרגיל, למכשירים אלחוטיים ככלל וסלולריים בפרט.
  • Capacity (תכולה) – משום שרשתות IoT מחברות יחידות קצה רבות מאוד בתאי שטח מוגבלים, כל יחידת קצה וכל שרת מרכזי צריכים להתאים למתן שירות הולך וגובר תחת עומס רשת גבוה.

עד לשנים האחרונות, לא היו פתרונות סלולריים שהצליחו לעמוד בתנאים המחמירים שקובעים איכות של רשת IoT. לכן, הרשתות האלה תוכננו פעמים רבות על בסיס תקשורת שאינה סלולרית – בעיקר רשתות WiFi מקומיות או אפילו חיבורי Bluetooth. עם כניסת הדור הרביעי של הסלולרי, ובמיוחד עם הכניסה וההתחזקות של רשת הדור החמישי, הפתרונות הסלולריים לחיבור רשתות IoT ו-M2M (Machine to Machine, כינוי לתקשורת מכונה-מכונה שעומדת בבסיס האינטרנט של הדברים) הפכו לאיכותיים הרבה יותר. כעת, נעשתה קפיצה משמעותית עוד יותר עם כניסה של שתי טכנולוגיות M2M חדשות. אלו יוצרות מהפכה של ממש באופי השימוש ובסוג היחידות שניתן לחבר לרשתות IoT.

NB IoT – לרשתות ענק עם צרכנים קטנים רבים

NB IoT היא רשת שמחברת בפריסה רחבה מאוד ואפילו ענקית, יחידות קצה רבות, שכל אחת מהן דורשת רוחב פס צר מאוד (Narrow Band – NB). רשת זו מתאימה לחיישנים שעומדים במקום אחד ולא זזים ממקום למקום, שכל אחד מהם אחראי על פן מאוד מסוים של תהליך אוטומטי, ויחד כולם מתקשרים באופן מיטבי. כיום היא נמצאת בשימוש הולך ומתרחב בעולם התעשייה ובענף החקלאות, משמשת עבור ניטור ואוטומציה של תשתיות עירוניות שונות, ואפילו נכנסת לבתים שלנו עם שילוב שלה בשעוני מדידה ותשתיות ביתיות אחרות. הרשת מבוססת על כך שכל יחידת קצה היא סטטית, מעבירה נתונים בקצב נמוך מאוד והשהייה באורך בינוני – אך יחד יחידות הקצה כולן "מנגנות" ליצירת מערכת אוטומטית ויעילה ברמה הגבוהה ביותר.

CAT-M – רשת IoT בכיסוי ויעילות מקסימליים

CAT-M היא רשת שמאפשרת תקשורת מתקדמת במיוחד בכיסוי רחב יותר, ומתאימה בין השאר גם למכשירים ניידים שזזים ממקום למקום. הרשת מבוססת על תקשורת סלולרית שיכולה גם לנדוד בין תאי שטח שונים בקלות, כשהיא משדרת בקצב העברת נתונים בינוני ולא נמוך, והשהייה נמוכה מאוד. הרשת תומכת גם בזיהוי קולי ובפיצ'רים נוספים של שימוש ברשת סלולרית. תכונותיה המתקדמות הופכות אותה ליעילה מאוד עבור יישומים שעד לא מזמן לא היו שכיחים כל כך ברשתות IoT. בתחום הטכנולוגיה הרפואית הרשת מיושמת כיום עבור קוצבי לב, למשל. עוד יישומים שלה משמשים בתחום האבטחה, עבור מכונות ממכר צרכניות, עבור טכנולוגיות מעקב וניטור ועוד.

הפתרונות המתקדמים בעולם – תחת מטריית השירות של פרטנר

דרך פרטנר עסקים תוכלו למצוא את הפתרונות המתקדמים ביותר בתחום ה-IoT, וליהנות מהאינטרנט של הדברים במלואו. יתרה מכך, תוכלו לעשות הרבה יותר מזה תחת מטריית השירות ההוליסטית והרחבה של פרטנר עסקים מדובר בשירות שיודע לבצע אינטגרציה בין כל צרכי התקשורת של הלקוח והארגון שלו, ולספק פתרון איכותי תוך שימוש בכלל הטכנולוגיות והאפשרויות העומדות לרשותנו. מערכות ה-IoT שלנו עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום, לא רק מבחינת מהירות ויעילות החיבור, אלא גם מבחינת אבטחת המידע והנתונים של הלקוח, השליטה והבקרה של הלקוח על כלל המערכות שלו, וכמובן – הצוות המקצועי שמלווה את הלקוח לכל אורך הדרך עד ההגעה לפתרון הרצוי המיטבי.