קודם כל – מה זה בכלל סיב אופטי?

לפני שניכנס לעובי הקורה של מהי פריסת סיבים אופטיים ומה המשמעות של התהליך הזה בהקשר לגלישה שלנו באינטרנט –  בואו נבהיר מה זה בכלל סיב אופטי. כדי להבין מהו סיב אופטי ומהם יתרונותיו בהעברת מידע, חשוב לדעת במה הוא שונה מכל מה שהכרנו לפניו.

עד לא מזמן, כל תקשורת קווית אליה היינו מחברים תשתיות פיזיות, הייתה מחוברת באמצעות כבלים המבוססים על מתכות – בדרך כלל נחושת אך גם זהב, אלומיניום וחומרים מוליכים אחרים, המעבירים את הגל החשמלי על גבי הכבל. אלה היו אמנם תשתיות עמידות, אך הן לקו בחיסרון מרכזי – האות שנשלח היה עובר ניחות (הפחתה בעוצמה) ככל שהוא נע יותר על גבי הכבל. התשתיות שהפכו את הבעיה הזו לנחלת העבר הן סיבים אופטיים. הסיב האופטי מכיל בתוכו תווך שקוף לחלוטין (לרוב מבוסס על זכוכית) שבתוכו לא עובר גל חשמלי אלא גל אור. זהו אור שמפוענח על ידי החיבור בצידו השני של הסיב וכך מעביר מידע מקודד. כל מי שלמד פיזיקה ברמת חטיבת הביניים יכול לספר שאור נע במהירות גדולה בהרבה מכל גל אחר, ושהניחות שלו הוא מזערי.

עכשיו אפשר להמשיך – מה זה תשתית סיבים אופטיים?

מהפכת הסיבים האופטיים המדוברת כל כך בימים אלה, משמעה – חיבור של סיבים על מנת להעביר תשתיות אינטרנט. התקנת סיבים אופטיים בתור תשתית אינטרנט מאיצה את מהירות ההורדה ואת מהירות ההעלאה של חיבור האינטרנט הביתי הממוצע בשיעור של פי עשרה. פריסת סיבים אופטיים מתקיימת כיום בכל הארץ על ידי פרטנר, כאשר תשתית הסיבים נפרסה בחלקים נרחבים אך עדיין לא בכל מקום. ניתן לבדוק בקלות רבה האם גם הבית שלכם יכול להיות מחובר לתשתית הסיבים – כך תוכלו להבין האם באפשרותכם להצטרף לעוד אנשים רבים שכבר נהנים מהגלישה המהירה ביותר שקיימת כיום בישראל.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>

כיצד הסיבים האופטיים משנים את הגלישה שלנו באינטרנט?

כל מי שכבר התנסה, יוכל לספר לכם שהתקנת סיבים אופטיים משפרת באופן משמעותי את חוויית הגלישה באינטרנט. ראשית, היתרון הברור מאליו הוא משתקף במהירות. מהירות הגלישה אליה ניתן להגיע עם תשתית הסיבים האופטיים היא בהחלט דמיונית ביחס לאמצעים הקיימים כיום. כבל נחושת ממוצע יכול להגיע כיום למהירויות של 100 מגה בייט לכל היותר במהירות הורדה, ו-5 מגה בייט לכל היותר במהירות העלאה. אלה מהירויות שצפויות להכפיל את עצמן במספר סדרי גודל לאחר החיבור לתשתית הסיבים האופטיים. המשמעות של הדברים מאוד ברורה ופשוטה – התקנת סיבים אופטיים תאפשר לנו להוריד אלבומי מוזיקה בשניות, סרטים בדקות, סדרות מלאות בפחות משעה, ועבור הגיימרים מביננו מדובר בחוויה חלקה ומהירה שמצמצמת לאפס את ניתוקי השרת.

עוד מאפיין של שיפור הגלישה נמצא בהפחתת ההשפעה של חיבור מספר מכשירים לרשת האינטרנט. אם בעבר, ככל שיותר מכשירים היו מחוברים לאינטרנט הביתי, כך הוא גם הואט, תשתית הסיבים מאפשרת הפחתה משמעותית של ההאטה הזאת. למעשה, כמעט ואין השפעה של כמות המכשירים המחוברים על מהירות הגלישה בכל אחד מהם, בשל רוחב הפס הרחב.

האם ניתן להתחבר לתשתית הסיבים בכל מקום? איך נדע?

כמו שהסברנו, מתבצעת כיום פריסת סיבים אופטיים בכל רחבי ישראל, אך לא כל מקום בארץ כבר מחובר לתשתית הסיבים האופטיים של פרטנר. בערים מרכזיות וגדולות כמו תל אביב, ירושלים, חיפה ואחרות, תשתית הסיבים האופטיים כבר נפרסה בחלק גדול מהעיר אך לא בכולה, ולכן כדאי לבחון האם הכתובת שלכם כבר מחוברת. בכדי לוודא שגם כתובתכם חוברה לתשתית הסיבים האופטיים של פרטנר, תוכלו לבצע בדיקה קצרה ממש כאן – הקלידו את הכתובת שלכם ובדקו אם גם אתם יכולים לגלוש כבר היום במהירות הגבוהה ביותר. נציג של פרטנר יחזור אליכם עם כל הפרטים הרלוונטיים.

מה צריך לוודא לפני שמתחברים לתשתית הסיבים האופטיים?

כאמור, לפני שמזמינים חבילת התחברות לתשתית סיבים אופטיים של פרטנר, צריך לוודא שהמבנה שבו אתם גרים אכן מתאים לכך ועבר את שינוי התשתית הרלוונטי. אם אכן כך, יש עוד עניין חשוב והוא המכשירים שמתחברים לרשת האינטרנט לאחר התקנת תשתית הסיבים. אם אתם מתחברים לאינטרנט עם המחשב האישי שלכם, הטלוויזיה או כל מכשיר אחר, כדאי לוודא שהמכשירים הללו תומכים ביציאת רשת של 1Gb. אם המכשירים אינם תומכים במהירות גלישה של 1000 מגה-בייט, הרי שחיבור הבית לתשתית מהירה כל כך לא יהיה יעיל בשל ההגבלה של המכשירים עצמם. הדבר נכון כמובן גם לגבי נתב האינטרנט שלכם – לא תוכלו להתחבר לאינטרנט מהיר מבוסס סיבים אופטיים על בסיס נתב האינטרנט הישן שלכם, שהעביר מהירויות נמוכות בהרבה. עליכם לוודא שיש לכם נתב שתומך במהירות הגלישה המקסימלית של תשתית הסיבים האופטיים.

תוך שנים ספורות כולנו לא נבין איך גלשנו באינטרנט לפני הסיבים האופטיים

כמו כל מהפכה טכנולוגית אחרת, כך גם הסיבים האופטיים משנים כבר היום וימשיכו לשנות בעתיד הקרוב את הדרך בה אנו משתמשים במכשירים שלנו. מהר מאוד נתקשה להבין איך העולם נראה לפני עידן הסיבים האופטיים. ברגע שבו נתרגל למהירויות גלישה מקסימליות של ג'יגה בייט לשנייה, וכל אחד ואחת מאיתנו יוכלו ליהנות בביתם ממהירות גלישה המבוססת על סיבים אופטיים – לא נוכל להתבסס שוב על מהירויות הגלישה הישנות של סיבי הנחושת. כן, כן, כבר לא נצטרך לחכות שהסדרה תסתיים להיטען או שהמשחק יפסיק להיתקע – נוכל ליהנות מאינטרנט פרטי חלק ובמהירות שיא.

תשתית הסיבים האופטיים של פרטנר נפרסת בימים אלה ברחבי הארץ. כבר היום תוכלו לבדוק האם ביתכם מחובר ולהצטרף לחוויית הגלישה המהירה והחלקה ביותר שיש. בדקו האם גם ביתכם מחובר, והאם תוכלו לפרגן לעצמכם מהירות גלישה שכמותה טרם הכרתם.

הצטרפו לרשת הסיבים של פרטנר המאפשרת אינטרנט במהירות שיא>>