אם גדלתן בניינטיז יש סיכוי גדול מאוד שצפיתם בסרט "קלולס" לפחות פעם אחת (או עשר פעמים, אבל מי סופרת?), ואם אתן או אתם אוהבים אופנה, קרוב לוודאי שסצנת הארון הווירטואלי של שר היממה גם אתכם.

באותה סצנה מפורסמת, שר הורוביץ (בגילומה של אלישיה סילבסרטון הנהדרת), צופה במיטב בגדיה היוקרתיים מתחלפים על גבי מסך המחשב, ובנגיעות קלות על המסך (שהיה אז יותר דומה למסך של מחשב IBM 32 מאשר למסך מגע) היא מחליפה ובוחרת ביניהם, עד שהשילוב המנצח מתלבש על תמונת הגוף שלה כאאוטפיט שלם.

סצנת הארון של שר מוסיפה להדהד גם היום בתודעת חובבי וחובבות האופנה, ויש לא מעט סטארט אפים שלקחו אותה כהשראה במטרה להפוך את הפנטזיה למציאות.

אפשר רק לברך על העובדה שאנחנו חיות וחיים היום בעולם עתידני שנשלט בידי טלפונים חכמים, מאחר שהאחרונים הביאו איתם אלפי אפליקציות אופנה שמטרתן לעודד אותנו להתלבש טוב יותר, להשיג את הבגדים האהובים עלינו ביתר קלות, והכי חשוב – לעזור לנו למקסם את חוויית הקנייה שלנו, בתקווה שלא נצטרך להתמודד עם עוגמת הנפש הכרוכה בקבלת בגד שאינו מתאים לנו, ובהחזרתו לשולח.

מובילים בקניות: הישראלים

במדינה כמו ישראל, שבה סניפי הדואר הולכים וקורסים תחת עומס ההזמנות האימתני, תהליך החזרת מוצרים למחסני החנות המקוונת עלול להיות מנג'ס ומייגע, ולגבות מאיתנו דקות ארוכות של המתנה בסניף הדואר המייאש.

זה, כמובן, לא מונע מהישראלים להמשיך ולהתפרע בהזמנת הבגדים שלהם. כמה מופרעים אנחנו? מחקרים מהשנה האחרונה מראים שהישראלים מדורגים במקומות הראשונים בעולם בקניות באינטרנט, כשעל הדרך אנחנו גוברים אפילו על האמריקאים. לפי אותם מחקרים, למעלה מ-90 אחוזים מהישראלים קונים דברים באינטרנט, כשההערכה היא שהמספרים האסטרונומיים הללו רק ילכו ויגדלו.

לפי סקר שערך דואר ישראל בתחילת 2017, 54% מהישראלים שקונים באינטרנט מתמקדים באופנה. זה נתון מדהים במיוחד עבור נשים כמוני, שרכשו בגדים ב-EBAY כבר לפני 12 שנה, וזכו לתגובות משתאות מאנשים שתהו איך אפשר בכלל לקנות בגד מבלי למדוד אותו, והאם אני לא חוששת לטעות.

סקרים כמו זה של דואר ישראל מעידים כי בעשור החולף מגמת ההתנגדות לרכישה באינטרנט השתנתה. ייתכן שהסיבה לכך היא המחירים המצחיקים של הבגדים שמוצעים לנו ברשת – שמשתלמים לעיתים הרבה יותר מקנייתם בישראל, אבל אני סבורה שהסיבה המרכזית לשינוי המגמה קשורה בפיתוחים הטכנולוגיים ובמדיניות שירות הלקוחות המתקדמת שמאמצות חנויות אינטרנטיות בכלל, וחנויות אופנה מקוונות בפרט.

 

עם אפליקציות האופנה החנות עוברת לסמארטפון

הכוונה היא שמותגי אופנת האונליין הבינו שאם הם רוצים לאפשר למנעד רחב של גולשים וגולשות לרכוש ממוצריהם, עליהם קודם כל לעבור לסמארטפון דרך פיתוח אפליקציית קניות ייעודית (רוב הגלישה שלנו נעשית היום דרך הסמארטפון ולא דרך הדסקטופ, ועל כן עדיף להשקיע בו), ובד לבד עליהם להנגיש את המידע על כל מוצר ומוצר בחנות הווירטואלית, לצלם אותו בצורה כמה שיותר מדויקת ותואמת את המציאות, והכי חשוב – לאפשר לקונים ולקונות מדיניות החזרת מוצרים ליברלית וגמישה, אשר לא כרוכה בעלויות נוספות.

ואם עד לפני מספר שנים מותגי האופנה המקוונים הסתפקו בהכנסת טבלאות חישוב רלוונטיות עבור מידות הבגדים שהם מציעים למכירה, כיום הגישה הרווחת היא לא להסתפק בטבלאות בלבד, ולהטמיע באתר ובאפליקציה כמה שיותר כלים חכמים שישפרו את חווית הקנייה.

החנויות רוצות שתחזירו פחות ואפליקציות למדידת בגדים יעזרו להן

מותג האופנה הבריטי והאהוב על הישראלים, ASOS, לקח את השאיפה הזאת צעד נוסף קדימה כשהשיק את ה-Virtusize – פתרון מדידת בגדים וירטואלי אשר מאפשר ללקוחות להשוות את המידה הספציפית של הבגד שהם שואפים לקנות, עם מידתו של בגד שכבר יש להם.

כך, מרגע שהקונה הפוטנציאלי מעלה לחשבון שלו בגד מסוים, הכלי החכם יכול להשוות אותו עם כל הבגדים הרלוונטיים שנמצאים ב-ASOS (וקיימים במלאי!), ולהציע לקונה את המתאימים ביותר.

חברת הנעליים האמריקאית, Running warehouse, הצליחה להפחית את ההחזרות הקשורות בהזמנת מידת נעליים לא נכונה ב-23 אחוזים, הודות לאפליקציה שעוזרת ללקוחות למצוא את המידע הכי מדויק על מידת הנעל הרצויה. האפליקציה של Running Warehouse משתמשת בתמונה של הנעל שהצרכן כבר נועל, ומשווה את המידה והגזרה של הנעל לנעליים שנמצאות בחנות.

סטארטאפים למדידת בגדים וירטואלית

לא רק חברות האופנה מצטיידות בכלים שאמורים לעזור לנו למקסם את חוויית הקנייה, יש גם סטארט-אפים ייעודיים שמכוונים לכך, כמו במקרה של התוסף ומנוע החיפוש Rakuten fits.

תוסף זה "מתלבש" על אתר הקניות שאליו אנחנו נכנסים, ומעודד אותנו למלא על עצמנו פרטים כגון: מגדר, גיל, משקל, גובה ומידת חזייה, לבחור את הציור שהכי מזכיר את מבנה הגוף שלנו מבין שלושה מבני גוף אפשריים, ולקבל את הבגדים המתאימים ביותר באתר למבנה הגוף ולגזרתנו הייחודית.

אמבד וידאו של Rakuten fits

פיתוחים טכנולוגיים מרשימים נוספים משתמשים בטכנולוגיות הבינה המלאכותית והמציאות המדומה. דוגמה לכך אפשר לראות עם ה"אמן הוויזואלי" של מותג הקוסמטיקה האמריקאי Sephora, אשר לקח את המציאות המדומה שלב נוסף קדימה. טכנולוגיה זו מאפשרת ללקוחות פוטנציאליים "לנסות" על עצמם מוצרים קוסמטיים, כולל שפתונים, מייק-אפ וצלליות עיניים, מבלי לצאת מהבית ומבלי להיתקל בדיילות ביוטי מתישות.

ה"אמן החזותי" של הרשת יכול למפות ולזהות תכונות רלוונטיות בפנים שלנו, ולאחר מכן להשתמש במציאות מרובדת כדי "להחיל" על תמונתנו את המוצר שברצוננו לרכוש. הגוונים שה"אמן החזותי" יציע אמורים להתאים בצורה הטובה ביותר לצבע העור שלכם, וגם לאפשר לכם לבדוק אם רכישת האודם הבוהק הזה היא אכן רעיון טוב, או שאנחנו עתידים להפוך לליצן המרושע מ"איט".

אמזון, מצלמה ורמקול

גם קמעונאית האופנה המובילה "אמזון" החלה להישען לאחרונה על אלגוריתם של בינה מלאכותית. המוצר החדש שלה, "אקו לוק", מצויד במצלמה, תאורת לד, מיקרופון ורמקול, ומטרתו לאפשר לקונים לצלם תמונות גוף מלאות או סרטוני גוף ב-360 ובאמצעות פקודות קוליות בלבד. המכשיר יצלם את הבגד שלכם וינתח את הסטייל האישי שלכם. אחר כך הוא ימליץ לכם על הבגדים הרלוונטיים ביותר לקנייה באמזון כמובן, תוך התאמתם לסטייל האישי של הקונה.

שאזאם בגדים – אפליקציה לזיהוי בגדים שתמצא לכם כל בגד

חזרתם הביתה בשעת לילה מאוחרת וראיתם שמלה מושלמת בחלון ראווה מקומי? סטארט-אפ ישראלי שמקווה להפוך ל"שאזאם של עולם האופנה" הוא Awear, אפליקציה לזיהוי בגדים שנשענת על צ'יפים שמוטמעים בבגדים, ומאפשרת לכם לצלם את שמלת החלומות דרך הסמארטפון שלכם, ולקבל את כל המידע האינטרנטי שידוע עליה, כמו גם את האפשרות לרכוש אותה באותו הרגע בדיוק, כן, גם כשאתם שיכורים אחרי מסיבה.

Awear הישראלית אינה האפליקציה היחידה שמקווה "לשזם" את עולם האופנה. הבעיה היא שמבחינה טכנולוגית, אף אחת מהן עדיין לא שם. עם זאת ובהתחשב בעובדה שלפני עשור אף דוגמנית או מותג אופנה לא ידעו בכלל מה זה אינסטגרם, ואנשים רבים עדיין הרגישו מוזר לתת את פרטי כרטיס האשראי שלהם או לרכוש בגדים מהרשת מבלי למדוד אותם, קרוב לוודאי שהעשור הקרוב צופן לנו תהפוכות רבות ופיתוחים מרתקים שעתידים לשנות את כל מה שאנחנו יודעים על התחום.

אופנת העתיד

מומחי טרנדים חוזים למשל שאפליקציות מבוססות בינה מלאכותית ישכללו עוד יותר את האפשרות שלהן להציע לנו בגדים רלוונטיים ומתאימים, בהתבסס על כמויות המידע המדהימות שהן אוספות עלינו.

מומחים נוספים טוענים שהצרכן יהפוך למעצב, כאשר לקוחות יוכלו להתהדר בבגדים שהם עיצבו בעצמם בהתאם לטעם ולסגנון האישי שלהם. המחשבה היא שב-2026 למשל, כבר נוכל להוריד עיצובים שעיצבנו בעצמנו במחשב, ולהדפיס אותם במדפסות התלת מימד הביתיות שלנו. כלומר, הרכישה תהיה של העיצוב עצמו, ואילו יצור הבגד ייעשה היישר מחדר השינה שלנו.

עוד צופים המומחים כי כל ענף ה-IOT (האינטרנט של הדברים) ישתכלל עוד יותר ויאפשר למוצרים שנלבש ללמוד כל מה שהם יכולים עלינו ולהציע לנו עזרים מתאימים בהתאם. הזעתם בחולצה שלכם? הטלפון החכם שלכם ימליץ לכם מיד להחליף את החולצה הרטובה במשהו קצת יותר ראוי, בתקווה שהבינה המלאכותית על שם "שר הורוביץ" תאשר אותו, ולא תביט בנו במבט מעורר רחמים, ותציע לעשות לנו מייקאובר.