סקר של מרכז המחקר האמריקאי Pew, שפורסם בנובמבר 2018 ניתח את הרגלי השימוש ביוטיוב ומצא שגולשים רבים נתקלים ב״חוויות תוכן שליליות״ באתר. למרות שהפלטפורמה מיועדת לילדים מגיל 13 ומעלה, הודו 81% מההורים לילדי בגילאי 11 ומטה שהם מאפשרים לילדיהם לצפות בסרטונים באתר, ו-34% ציינו שהדבר קורה באופן קבוע. לא פחות מ-61% מההורים סיפרו שילדיהם נתקלים בתוכן פוגעני, אך בסקר לא ציינו האם צפו באתר הרגיל או בגירסה המותאמת לילדים, המאפשרת ניטור ובקרת הורים.

לא נופלים ברשת: החקיקה ישראל מתקדמת

גם בישראל דנים לאחרונה באפשרויות לסינון אתרים ותכנים, ואף בוצעו חסימות אקטיביות של אתרי פורנו והימורים. במושב הקרוב צפויה הכנסת לדון בתיקון לחוק התקשורת אשר יחייב את ספקיות האינטרנט לחסום אתרים כאלה כברירת מחדל. הדיון החשוב מתעלם משתי נקודות מהותיות להורים: קיומה וזמינותה של טכנולוגיה לעקיפת החסימות VPN והשימוש באפליקציות ורשתות חברתיות.

הדרך ״לנקות״ את האינטרנט ארוכה ומורכבת, ויש גם מי שיטענו שבלתי אפשרית, מה שמשאיר אותנו ההורים כאחראים הכמעט בלעדיים על הגלישה הבטוחה של ילדינו. לבד מפתרונות טכנולוגיים, הדרך הטובה ביותר היא פשוט לדבר אתם על הנושאים הללו, בדיוק כפי שאנחנו מחנכים אותם להבדיל בין טוב לרע ואסור למותר בחיים האמיתיים. במקביל ניתן להיעזר בשירות סינון אתרים החינמי, שמספקות כל ספקיות האינטרנט בישראל, החוסם אתרים המציגים תכנים לא רצויים לילדים

מה עוד יכולים ההורים לעשות בנוגע לסינון אתרים?

השירות החינמי של הספקיות אינו מבדיל בין הורים לילדים ולא מאפשר לנו שליטה על הסינון, אך בהחלט עשוי להוות פתרון מספק עבור חלקנו. אפשר ואף מומלץ להתעמק באפשרויות הקיימות במערכות ההפעלה של המחשב הביתי והמכשירים הניידים. מנגנוני בקרת הורים קיימים בכל מערכות ההפעלה ואפשר לבחון את מידת התאמתן של ההגדרות השונות – הגבלת אפליקציות, זמני גלישה ועוד – לדרישותיכם ולצרכי הילדים.

הגדירו והגבילו את חשבונות המשתמשים השונים בבית, תוך שאתם נעזרים בתוכנות הכוללות מנגנון חסימה ובקרה שנועד להגביל חשבונות ילדים. חפשו אחר פתרון המשלב חסימת אתרים ותוכנות סינון אתרים שמאפשר מעקב ובקרה בזמן אמת. אנחנו מציעים לכם להיעזר בשירות KidzGuard שלנו, הכולל גם התראות על חשש לבריונות ושיימינג כלפי המשתמש באפליקציות כמו Instagram, WhatsApp וברשתות החברתיות, וגם עדכון על מיקום המכשיר בכל רגע נתון על גבי מפה.

הישארו עם יד על הדופק בכל הנוגע לחקיקה, כמו אותו תיקון לחוק התקשורת שהזכרנו לעיל; ולחידושים טכנולוגיים בתחום, כמו ההכרזה של גוגל שבכוונתה לחסום פרסום באתרים שמציגים מודעות ״לא נאותות״ באופן קבוע. גוגל – המחזיקה בבעלות על YouTube – לא מתמהמהת ותכלול את האפשרות הזו בגירסה העתידית (71 במספר) של דפדפן כרום של החברה, שתופץ למשתמשים בחודש הבא. היכולות החדשות של הדפדפן יסייעו למנוע חשיפה לניסיונות פישינג, גישה לתוכנות ואתרים זדוניים, וכל דבר אחר שגוגל תבחר להגדיר כ״חוויות פוגעניות״.

בסוף, הדרך הטובה ביותר להגן על ילדינו היא להבין שאין פתרון קסמים אחד ויחיד, כך שבמקביל לתוכנות ואפליקציות חשוב שנעניק להם יכולת להבדיל בין טוב לרע, וכלים להתמודד עם מצבים שבהם הם נחשפים או נתונים לאיום. הביעו עניין במשחקים, באתרים ובתכנים שהם נחשפים אליהם והזכירו להם שאנחנו תמיד שם כדי לסייע ולתת אוזן קשבת, גם ובעיקר אם הם נתקלים בתוכן פוגעני ברשת.