הבת שלי, עוד לפני שידעה להגיד 'אמא' כמו שצריך, כבר ידעה להפעיל את היוטיוב ולנגן את השירים שהיא אוהבת. לראות גמד קטן וחמוד מסתדר ככה בנבכי הטכנולוגיה זה תמיד משעשע, ולא פעם גם אנחנו נופלים בפח ובטוחים שבקיאות טכנולוגית באה ביחד עם בשלות נפשית ובגרות, היא לא. הילדים שלכם גולשים ברשת? שימו לב למה כדאי להקפיד בכל גיל.

ילדי הגיל הרך

גילאים: בדרך כלל גילאי 3 עד 6, גן חובה.

מצב גלישה: בגילאים אלה אין שום צורך במכשיר אישי, בוודאי לא כזה עם גישה חופשית לרשת.

סכנות אופייניות: בגיל זה הסכנה העיקרית היא בחשיפה לסרטונים אלימים או מיניים שעלולים  לקפוץ ללא שליטה.

באחריות ההורים: לאפשר גלישה רק בנוכחות ההורים, רצוי ליצור מראש רשימות פלייליסט של סרטונים שתוכלו לעקוב אחריהם.

מה כדאי שהילדים שלכם ידעו? שאתם תמיד תקבלו בהבנה אם יתקלו בסרטון מפחיד, שתמיד כדאי לדווח להורים על כל דבר שנראה להם לא תקין.

ילדי הכיתות הנמוכות

גילאים: 6-9 כיתות א'-ג'.

מצב גלישה: בכיתות א-ב רצוי לתת לילדים מכשיר טלפון בסיסי לשיחות בלבד ולהשאיר את אופציית הגלישה רק לזמנים בהם יש נוכחות הורית. מכיתה ג' ניתן להעניק את הסמארטפון הראשון לאחר הכנה והסבר מקיף על שימוש נכון.

סכנות אופייניות: מעבר לחשיפה לתכנים לא מתאימים מתווספת הנוכחות ברשתות החברתיות והיכולת לתקשר בכתב מה שעלול להוביל לקשר עם גורמים עם כוונות שליליות.

באחריות ההורים: לבצע הכנה מקיפה לילדים על הסכנות והיתרונות ברשת, לדעת את סיסמאות הכניסה לרשתות החברתיות ולמכשיר של ילדיכם, לעקוב באופן פעיל אחר פעילותם באמצעות אפליקציות ייעודיות המתריעות על תכנים לא הולמים (גם ברשתות חברתיות ובוואטסאפ), ומאפשרות להורים מצד אחד להעניק לילדיהם עצמאות וגישה לעולמות התוכן שמעניינים אותם ומנגד להיות מעורבים ולהגיש עזרה וטיפול בעת הצורך.

מה כדאי שהילדים שלכם ידעו? שלא כל דבר שמעלים לרשת החברתית אפשר למחוק, שאסור להפיץ סרטונים פוגעניים, לא לדבר עם זרים וכמובן לא לצלם או להצטלם במצבים רגישים.

גיל ההתבגרות המוקדם

גילאים: 10-12 כיתות ד'-ו'.

סכנות אופייניות: בגילאים אלה הנושא החברתי תופס את מירב הנפח, הילדים כבר יודעים לכתוב ולקרוא ובגילאים אלה נפוץ במיוחד נושא השיימינג בקבוצות הוואטסאפ. בגיל זה יש עניין גובר במשחקי רשת שעלולים להיות אלימים, כמו כן עשוי להיות עניין התחלתי במין ובעקבותיו חשיפה לתכנים מיניים שלא תואמים רגשית את המצב של הילד בשום אופן.

מצב גלישה: בגילאים אלה לילדים כבר יש סמארטפון והם מנוסים ובקיאים בשימוש בכל הרשתות החברתיות ובנבכי הרשת בכלל, כמו כן, לילדים רבים יש יותר ממסך אחד כמו טאבלט ומחשב נייד.

באחריות ההורים: לנטר ולעקוב אחר פעילות הילדים בקבוצות וואטסאפ באמצעות אפליקציות לזיהוי מילות מפתח בעייתיות, כדי למנוע השתתפות בשיימינג או במקרה היותר גרוע ליפול קורבן לשיימינג. כמו כן, ישנן תכונות באפליקציות אשר מגבילות את כמות השעות שהילד מבלה מול המסכים באפליקציות וברשת. בנוסף, ובהתאם לצורך, יש להכין את הילדים לחשיפה למיניות ולתווך להם את הנושא בהתאם לגילם ולבשלותם הנפשית.

מה הילדים צריכים לדעת? את ההבדל בין הלשנה לדיווח בעת מצוקה, לשים לב לגורמים לא רצויים שעלולים לשלוח להם הודעות, את המחיר הנפשי שעלולים לשלם ילדים שסובלים מבריונות רשת או במקרה והם סובלים ממנה את היכולת לדווח.

גיל ההתבגרות

גילאים: 12-18, כיתות ז-י"ב

מצב גלישה: בגילאים אלה השליטה של הילדים ברשתות ובטכנולוגיה עשויה לעלות על השליטה של ההורים. אבל אל תתנו לנתון הזה לבלבל אתכם, המוכנות הנפשית שלהם עדיין מתגבשת והם עלולים להיפגע מחשיפה לא מבוקרת ובלתי מטופלת.

סכנות אופייניות: בגילאים אלה הדרישה לפרטיות עולה ואף לגיטימית, יחד עם זאת, הכנה מתאימה בגילאים מוקדמים יותר תפחית את הסכנה בשימוש לא אחראי. בגילאים אלה הילדים יודעים להגיע לתכנים מיניים או אלימים בעצמם, לפעמים מתוך סקרנות והתבגרות מינית. בנוסף, עולה הסיכון ביצירת סרטונים אישיים אינטימיים והסכנה שהם עלולים לדלוף. בגילאים אלה ילדים רבים יכולים לגלוש שעות ארוכות, לעיתים לתוך הלילה ובכך משתבש סדר היום שלהם.

באחריות ההורים: להקפיד על שעות מסגרת בהם ניתן לגלוש, בשאר הזמן ניתן להחליט על זמן ללא מסכים או לחילופין חסימת הגישה לאפליקציות השונות באמצעות הטכנולוגיה המתאימה. בגיל זה יש צורך בשיח פתוח על חינוך מיני ושיקוף המציאות לעומת הסרטונים המופצים ברשת. כמו כן,חשוב  לשקף את חשיבות השמירה על פרטיות.

מה הילדים צריכים לדעת? שיש משמעות פלילית ליצירה והפצת סרטונים פוגעניים, לצד זאת עליהם להרגיש בטוחים לפנות אליכם בעת מצוקה או כשהם חשים פגיעה.

ייעוץ מקצועי לכתבה: תמר כהן לביא, מנתחת התנהגות הורית ומדריכת הורים וצוותי חינוך.